Sökning: "ordmobilisering"

Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade ordet ordmobilisering.

  1. 16. Läsflyt : En interventionsstudie på två läsmetoders effekter på läsförmågan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Marianne Ljunggren; [2010]
    Nyckelord :decoding strategy; dyslexia; orthographic decoding; phonological decoding; reading fluency; alfabetisk fonologisk läsning; automatisering; dyslexi; läsflyt; ordavkodningsstrategi; ortografisk läsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Syfte: Att undersöka två läsmetoders effekter på tolv elever från skolår 2, 3 och 4 avseende fonologisk och ortografisk läsförmåga, läsflyt, läsförståelse och RAN (Rapid Automatic Naming) samt jämföra resultaten med en grupp elever som fått traditionell specialundervisning under samma tid.   Metod: 52 elever genomförde en screening med avseende att mäta läsflyt och läsförståelse. LÄS MER

  2. 17. Lexikala och syntaktiska aspekter i skriftligt berättande hos barn med språkstörning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Sofia Näsström; [2010]
    Nyckelord :skriftligt berättande; språkstörning; syntax; lexikon; arbetsminne; språkliga förmågor; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Man vet att många barn med språkstörning fortsätter ha språkliga svårigheter upp i åldrarna, och utifrån tidigare forskning finns det anledning att tro att barn med språksvårigheter producerar mindre syntaktiskt komplexa texter än barn utan dessa svårigheter. Barn med språkstörning har också nedsatt lexikal förmåga gällande t.ex. LÄS MER

  3. 18. Språkförmågor hos barn som deltar i läsfrämjande aktivitet

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Lina Kobli; Ann-Sofie Taleman; [2008]
    Nyckelord :Children; grammatical abilities; narrative skills; reading frequency; receptive vocabulary; story generation; story retelling; word retrieving; Berättande; grammatisk förmåga; impressivt ordförråd; läsfrekvens; narrativ förmåga; ordmobilisering; skolbarn; återberättande;

    Sammanfattning : In a school for children from 6-9 years in a small town in the southeast of Sweden, is areading activity program in progress since 8 years. The original purpose of this program wasto enhance the student’s reading interest. All of the students read at least one book a week andthen they review the book in front of the class. LÄS MER

  4. 19. Muntlig narrativ förmåga hos barn med typisk språkutveckling - en undersökning av berättande hos barn i år 3 och 4 i relation till arbetsminne, läsförståelse och lexikala förmågor

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Elin Berglund; [2007]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Studier har visat att det finns ett samband mellan muntlig narrativ förmåga och andra språkliga förmågor såsom språkförståelse, lexikala förmågor och läsförståelse samt mellan muntlig narrativ förmåga och arbetsminne. Syftet med föreliggande studie var att undersöka muntlig narrativ förmåga hos barn med typisk språkutveckling i grundskolans år tre och fyra och relatera olika aspekter av denna förmåga till test som mätte ordmobilisering, lexikal organisation, läsförståelse, fonologiskt korttidsminne och komplext verbalt arbetsminne. LÄS MER

  5. 20. Rövisor, hovfötter och såna där taggiga träd - översättning och utprövning av ett test för ordfinnande på normalspråkiga svenska barn i skolår l och 2

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Malin Schaar; Sofia Spångberg; [2005]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Barn med språkstörning och barn med andra funktionshinder har ibland specifika problem med ordfinnande. Svårigheter med ordmobilisering (synonymt med ordfinnande) är inte detsamma som att ha ett begränsat ordförråd, utan definieras som de fel, eller betydande fårdröjningar, barn uppvisar när de fårsöker mobilisera ett ord som finns i deras ordfårråd och som de har använt åtskilliga gånger tidigare (German, 2000). LÄS MER