Sökning: "ordmobilisering"
Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade ordet ordmobilisering.
16. Läsflyt : En interventionsstudie på två läsmetoders effekter på läsförmågan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Sammanfattning Syfte: Att undersöka två läsmetoders effekter på tolv elever från skolår 2, 3 och 4 avseende fonologisk och ortografisk läsförmåga, läsflyt, läsförståelse och RAN (Rapid Automatic Naming) samt jämföra resultaten med en grupp elever som fått traditionell specialundervisning under samma tid. Metod: 52 elever genomförde en screening med avseende att mäta läsflyt och läsförståelse. LÄS MER
17. Lexikala och syntaktiska aspekter i skriftligt berättande hos barn med språkstörning
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Man vet att många barn med språkstörning fortsätter ha språkliga svårigheter upp i åldrarna, och utifrån tidigare forskning finns det anledning att tro att barn med språksvårigheter producerar mindre syntaktiskt komplexa texter än barn utan dessa svårigheter. Barn med språkstörning har också nedsatt lexikal förmåga gällande t.ex. LÄS MER
18. Språkförmågor hos barn som deltar i läsfrämjande aktivitet
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : In a school for children from 6-9 years in a small town in the southeast of Sweden, is areading activity program in progress since 8 years. The original purpose of this program wasto enhance the student’s reading interest. All of the students read at least one book a week andthen they review the book in front of the class. LÄS MER
19. Muntlig narrativ förmåga hos barn med typisk språkutveckling - en undersökning av berättande hos barn i år 3 och 4 i relation till arbetsminne, läsförståelse och lexikala förmågor
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Studier har visat att det finns ett samband mellan muntlig narrativ förmåga och andra språkliga förmågor såsom språkförståelse, lexikala förmågor och läsförståelse samt mellan muntlig narrativ förmåga och arbetsminne. Syftet med föreliggande studie var att undersöka muntlig narrativ förmåga hos barn med typisk språkutveckling i grundskolans år tre och fyra och relatera olika aspekter av denna förmåga till test som mätte ordmobilisering, lexikal organisation, läsförståelse, fonologiskt korttidsminne och komplext verbalt arbetsminne. LÄS MER
20. Rövisor, hovfötter och såna där taggiga träd - översättning och utprövning av ett test för ordfinnande på normalspråkiga svenska barn i skolår l och 2
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Barn med språkstörning och barn med andra funktionshinder har ibland specifika problem med ordfinnande. Svårigheter med ordmobilisering (synonymt med ordfinnande) är inte detsamma som att ha ett begränsat ordförråd, utan definieras som de fel, eller betydande fårdröjningar, barn uppvisar när de fårsöker mobilisera ett ord som finns i deras ordfårråd och som de har använt åtskilliga gånger tidigare (German, 2000). LÄS MER