Sökning: "ordmobilisering"
Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade ordet ordmobilisering.
6. Ordförrådsinterventioner för barn och elever med språkstörning : En systematisk litteraturstudie om insatser som främjar semantisk och lexikal utveckling hos barn och elever med språkstörning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Ett välutvecklat språk är ett viktigt redskap för att kunna förstå, lära och delta i både skola och samhälle. I skolsammanhang ställs höga krav på förståelse av abstrakta ord och begrepp inom samtliga ämnen. LÄS MER
7. Komplext semantiskt verbalt ordflöde hos elever i årskurs 3 och årskurs 6
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : I föreliggande studie prövades ett nytt bedömningsinstrument av ordflöde (Complex Semantic Verbal Fluency; COSEF) på 49 svenska elever i årskurs 3 (9 år) respektive årskurs 6 (12 år). Begreppsvaliditeten hos bedömningsinstrumentet undersöktes i relation till etablerade ordflödestest; FAS, djur och verb. LÄS MER
8. Språkliga förmågor och deras relation till läsförståelse hos barn i 12-årsåldern med lätt till måttlig sensorineural hörselnedsättning - en jämförelsestudie
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att studera språkliga förmågor och deras relation till läsförståelse hos barn i 12-årsåldern med lätt till måttlig sensorineural hörselnedsättning. Åtta barn med lätt till måttlig hörselnedsättning testades i hörförståelse, grammatisk förståelse, receptivt ordförråd, fonologiskt korttidsminne, ordmobilisering, förståelse och uttryck av semantiska relationer, läsförståelse, förståelse av lästa ord och avkodning av ord och nonord. LÄS MER
9. Räkna med dyslektiker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Elever med läs- och skrivsvårigheter finns i stor utsträckning på de flesta av våra skolor och dyslexi är en vanlig diagnos. Detta arbete tar upp vilka hinder och möjligheter dessa elever möter inom ämnet matematik och hur de förhåller sig till sin dyslektiska diagnos. LÄS MER
10. Evidensbaserad logopedisk intervention vid strokeorsakad afasi hos vuxna : En verksamhetsknuten litteraturstudie
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : Background: The speech- and language deficit aphasia affects 12 000 persons annually in Sweden. Aphasia is caused by injury in the brain and the most common etiology is stroke. According to the tool for describing and assessing aphasia, A-FROM (Kagan et al. LÄS MER