Sökning: "skriftligt berättande"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden skriftligt berättande.
1. Ekon från det förflutna : En undersökning om narrativ information
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska HögskolaSammanfattning : Traditionellt ges information på museum ut skriftligt, dock i vårt arbete belyser vi hur man kan visualisera samma information med hjälp av filmteknik. Vi undersöker olika alternativ gällande berättande där en händelse från förr blandas med nutid. LÄS MER
2. Elevers skrivande av faktatexter : Lågstadielärare beskriver hur de arbetar med faktatextskrivande i sina klasser
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Vi lever i en skriftspråklig kultur, där det är en demokratisk rättighet att kunna uttrycka sig skriftligt. Människor förmedlar sig med varandra genom sociala medier men det är också fler arbeten än tidigare som kräver en skriftspråklig kunskap, för att utföra uppgifter både inom landet och globalt. LÄS MER
3. Skriftligt och muntligt berättande hos vuxna i åldern 30-80 år: påverkar ålder berättande?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka skriftligt och muntligt berättande hos vuxna personer. Deltagarna bestod av 30 personer i åldrarna 32-79 år. De fick producera två berättelser muntligt under videoinspelning och två berättelser skriftligt, som skrevs på dator, en bildeliciterad och en fri berättelse efter givet tema. LÄS MER
4. Andraspråksinlärning med visuellt berättande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Andraspråksinlärning med visuellt berättande är en undersökning där frågan om hur visuellt berättande kan främja språkinlärningen för andraspråkselever behandlas. Frågan om hur andraspråkselevernas språk skiljer sig åt då de skriftligt berättar med och utan bild kommer också att undersökas. LÄS MER
5. Att berätta för att förstå. Om interaktionens, samarbetets och stöttningens roll i andraspråksundervisning med arbete med muntligt berättande som exempel.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka interaktionens, samspelets och stöttningens betydelse i muntligt berättande för förmågan att på egen hand i skrift återge innehållet i en berättelse. Har det muntliga berättandet i interaktion och samarbete med en klasskamrat någon påverkan på inlärarnas skriftliga texter? Finns det några fördelar med att muntligt rekonstruera innehåll i en berättelse innan man börjar rekonstruera den skriftligt? För att få svar på dessa frågor och undersöka interaktionens, samspelets och stöttningens betydelse vid muntligt återberättande för skriftliga texter har jag valt att dels genomföra ett undervisningsförsök då vuxna andraspråksinlärare får arbeta med berättande texter och därefter rekonstruera dem och dels att genomföra kortare individuella intervjuer i syfte att ta reda på deltagarnas egna reflektioner kring muntligt återberättande. LÄS MER