Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Personalkategoriers tankar om mobbning i och utanför skolan - En fallstudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Charlotta Nyqvist; [2017-11-08]
    Nyckelord :mobbning; kränkande behandling; likabehandling; personalkategorier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka likheter och skillnader mellan vad olika personalkategorier på en skola uppfattar att mobbning är, hur det motverkande arbetet bör bedrivas och huruvida det saknas en samstämmighet. Studien utgår från frågeställningarna: Hur definieras begreppet mobbning av de olika personalkategorierna? Vilka likheter och skillnader finns det i synen på arbetet mot mobbning, mellan de olika personalkategorierna? Undersökningen har gjorts genom en kvalitativ intervjustudie, med hjälp av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. "De ser mig som en buse och då blir jag en buse" En kritisk fallstudie om hur användandet av disciplinära åtgärder skapar avvikare i grundskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Roger Irveby; [2016-01-22]
    Nyckelord :avvikande beteende; symbolisk interaktionism; stämpling; stigmatisering; utanförskap; ordningsregler;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att försöka få kunskap om stämpling/stigmatisering av elever i grundskolan. För att försöka besvara syftet formulerade jag följande tre problemfrågor: • Hur används disciplinära åtgärder i grundskolan? • Hur gör användandet av disciplinära åtgärder i skolan elever till avvikare? • Hur ser en process ut där elev riskerar bli stämplad/stigmatiserad till avvikare? Teori: Jag har, i mitt fördjupningsarbete, valt att använda mig av olika teorier om avvikande beteende och hur detta skapas. LÄS MER

  3. 3. Hur skall man egentligen vara som lärare? : En studie om lärares disciplin och makt i skolan

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Carl Michael Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Classroom management; Foucault; standards of conduct; ”study peace and security”.; Classrom management; Foucault; ordningsregler; ”trygghet studiero”.;

    Sammanfattning : Denna uppsats är utbildningsfilosofisk studie i Foucaults anda om lärare och elevers uppfattning om vilka egenskaper, kompetenser och befogenheter som lärare behöver i sitt arbete för att skapa ordning och reda i klassrummet.Syfte är att undersöka vilka faktorer som, enligt lärare och elever, bidrar till upprätthållandet av ordning i skolan. LÄS MER

  4. 4. Mobiltelefonen i gränslandet - Hur gymnasielärare ser på mobilförbud

    Kandidat-uppsats,

    Författare :olof yrlid; jonas salonen; [2015]
    Nyckelord :Mobiltelefon; skola; gymnasieskola; mobilförbud; l;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet men den här uppsatsen är att ta reda på hur gymnasielärare ser på eleversmobilanvändande och på mobilförbud. En fråga som är väldigt aktuell just nu i den svenska skoldebatten,både ute i verksamheten och bland beslutsfattare. LÄS MER

  5. 5. Relationer : I fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Louise Fagerlund; Johan Svensson; [2015]
    Nyckelord :fritidshem; relationer; samhörighet; samverkan och trivsel;

    Sammanfattning : Det är viktigt med bra relationer då barnen behöver en trygg och säker miljö att både lära och utvecklas i. Syftet med arbetet är att beskriva pedagogers uppfattning om hur man skapar bra relationer på fritidshem. LÄS MER