Sökning: "pedagoger makt"

Visar resultat 11 - 15 av 262 uppsatser innehållade orden pedagoger makt.

  1. 11. ”Innan kanske man bara skrapat på ytan” En aktionsforskningstudie om utveckling av arbetet med sjukvårdsrädda barn i delaktighetsbokspraktiken på en lekterapi.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Jungerby Larsson; [2023-10-13]
    Nyckelord :lekterapi; pedagog i vården; lekterapeut; sociokulturellt lärande; salutogent förhållningssätt; KASAM; sjukvårdsrädda barn; delaktighetsbok; pediatrik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få kunskap om hur pedagoger på en lekterapi kan utveckla och förbättra arbetet med sjukvårdsrädda barn i delaktighetsbokspraktiken. Teori: Teorin om praktikarkitekturer stödjer studien att svara på frågeställningarna kring praktikens sägande, görande och relaterande samt möjligheter och begränsningar genom de kulturella-diskursiva, de materiella-ekonomiska och de sociala-politiska arrangemangen runt delaktighetsbokspraktiken. LÄS MER

  2. 12. "Sätt dig ordentligt och ät din pasta!" : En kvalitativ observationsstudie om pedagogers makthandlingar ochnormskapande under måltiden i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Frida Larsson; Linette Nordqvist; [2023]
    Nyckelord :Normer; normkritisk pedagogik; asymmetri; symmetri; barn; mat; makt.;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att undersöka förskolans måltidssituation ur ettnormkritiskt perspektiv. Studien har genomförts med hjälp av observationer för att få syn påpedagogers faktiska agerande. LÄS MER

  3. 13. Förskollärares uppfattningar om tillrättavisningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Frida Hindell; Josefine Olausson; [2023]
    Nyckelord :Tillrättavisning ar; pedagoger; förhållningssätt; makt;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visade att användandet av för många diciplinerande tillrättavisningar kan hämma barns möjligheter till utveckling och lärande samt vikten av att ha gemensamt förhållningsätt hos förskollärare. Syftet med studien är att bidra med kunskap om fenomenet tillrättavisningar i förskolans utbildning och hur tillrättavisningar används och motiveras av verksamma förskollärare. LÄS MER

  4. 14. Pedagogers förhållningsätt i barnens fria lek : En kvalitativ studie av pedagogers förhållningsätt gällande könsnormer och genus i barnens fria lek utifrån ett maktteoretiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Partapuoli; [2023]
    Nyckelord :Genus; könsnormer; makt; pedagogers förhållningsätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att synliggöra pedagogers förhållningsätt gällande könsnormer och genus i barnens fria lek utifrån ett maktteoretiskt perspektiv. Jag har genomfört en kvalitativ studie där jag använt mig av icke deltagande observationer och semistrukturerade intervjuer för att samla in empirin. LÄS MER

  5. 15. DelAKKtig eller felaktig? – Det är makten som avgör! : En kvalitativ intervjustudie om rådande maktrelationer i förhållande till delaktighet hos barn i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Matilda Wigenborg; Ingela Papp; [2023]
    Nyckelord :makt; norm; delaktighet; språk; sårbarhet; förskola;

    Sammanfattning : En kvalitativ intervjustudie utifrån Foucaults tankar om makt och diskurs, med syfte att söka förståelse för rådande maktrelationer i förhållande till hur delaktighet möjliggörs för barn i språklig sårbarhet. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med åtta pedagoger med erfarenhet av arbete med barn i språklig sårbarhet. LÄS MER