Sökning: "pedagogik synnedsättning"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden pedagogik synnedsättning.
1. Tillgänglighet och användbarhet för synnedsatta på offentliga webbplatser
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : This study analyzes the accessibility and usability of Swedish Public Authority´s websites for people with visual impairments, this was done with an online-survey answered by 51 respondents (35 respondents with a visual impairment and 16 without). Based on their answers a manual review of one sample website was performed. LÄS MER
2. Användbarheten på en myndighets webbplats under coronapandemin : En granskning av Folkhälsomyndighetens mobilanpassade webbplats med fokus på äldre personer och användare med nedsatt syn
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : This essay covers the importance of information architecture principles and the study of usability of a governmental mobile version of its website. This study is directed for users with vision impairments and elders who use the website during the corona pandemic. LÄS MER
3. Hur kan det visuella bli taktilt? : Textilslöjdlärares pespektiv på arbetet med en elev med blindhet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
4. Användbarhet för synskadade inom digitala underhållningstjänster
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I takt med att streaming, eller "strömning" som det heter på svenska, av filmer, serier och musik ökar i popularitet runt om i världen så är användbarhet en aspekt som får allt större betydelse vid utformning och design av olika tjänster. Det räcker inte med att enbart erbjuda åtråvärda tjänster och funktioner, de måste också presenteras som lättförståeliga och vara lättanvända. LÄS MER
5. Ur en annan synvinkel : Om unga med synnedsättning och vad som inverkar på deras gymnasieval
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : The study deals with young people with visual impairment and their choices of upper secondary school, what is behind and how they are affected by other aspects and other people around them. It also describes how these students experience the career counseling they received for the election. LÄS MER