Sökning: "pedagogisk ide och metod"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden pedagogisk ide och metod.
1. Motivation och digitala verktyg i språkundervisningen : Digitala verktygs påverkan på språkinlärning i åk 6 -9. En enkätstudie inom språkundervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Bakgrund: I dagens undervisning använder språkläraren digitala verktyg för att stödja elevernas lärande och motivera dem. Enligt de svenska styrdokumenten ska skolans mål vara att ansvara för att varje elev ska kunna använda de digitala verktygen, och lärare ska utveckla sina digitala kompetenser för att kunna använda dem på ett genomtänkt sätt. LÄS MER
2. DIGITALA LÄRRESURSER I MATEMATIK Vilka kompetenser använder läraren när digitala lärresurser integreras i matematikundervisningen?
Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien är att identifiera vilka ämnesmässiga, pedagogiska och teknologiska kunskaper läraren använder när digitala lärresurser integreras i matematikundervisningen i syfte att stötta undervisning och lärande. Semistrukturerade intervjuer har använts som metod för att samla in data. LÄS MER
3. Nationalsocialismen i fem läroböcker i historia för gymnasiet : En pedagogisk textanalys av stoffurval, stil och förklaringar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna examensuppsats behandlar ämnet nationalsocialism i svenska läroböcker inom historieämnet för gymnasieskolan. Enligt min erfarenhet används läroböcker i stor utsträckning i historieundervisningen. Skolan har ett uppdrag att fostra demokratiska samhällsmedborgare. LÄS MER
4. På upptäcktsfärd i Gröna dalen : ett programförslag för en naturstig i en pedagogisk lekmiljö
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : I arbetet utarbetas en metod för hur en naturstig kan gestaltas som syftar till att förmedla kunskap om naturen till barn i förskoleåldern. Metoden appliceras i ett programförslag som utgår från en specifik plats, Gröna dalen i Nacka kommun. LÄS MER
5. ”BLIR du med?” Et lederperspektiv på aksjonsforskningsproskjektet - Å skrive seg til lesing.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Hensikten med denne studien er å følge en idés reise inn i vår skole, og se hvordan en skoleleder kan bidra til utvikling av den. Gjennom språksetting og utprøving i praksis har jeg som skoleleder, sammen med lærerne, prøvd ut metoden Skriving til lesing i begynneropplæringa i 1.klasse. LÄS MER