Sökning: "pedagogisk verksamhet för yngre barn"

Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade orden pedagogisk verksamhet för yngre barn.

  1. 11. Den skenbara normbrytaren : - En studie av genuskonstruktion i fyra svenska bilderböcker för barn

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Elisabeth Larsson; [2012]
    Nyckelord :Genus; bilderbok; Pija Lindenbaum; barnlitteraturanalys; litteraturvetenskap; könsmönster; könsroller; genuskontrakt; genuskonstruktion;

    Sammanfattning : Abstract Elisabeth Larsson Den skenbara normbrytaren – en studie av fyra svenska bilderböcker UV5002 Ht 2011 I förskolans uppdrag ingår att motverka stereotypa genusnormer, vilket även innefattar att oreflekteratpresentera sådana via litteratur skriven för barn. Genom att uppmärksamma barnlitteratur somskapare och upprätthållare av genusstereotyper och genusnormer kan detta medvetandegöras ochdärmed bemötas. LÄS MER

  2. 12. Dramalek : En pedagogisk verksamhet för barns sociala utveckling

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Helen Danhard; [2010]
    Nyckelord :Dramalek; lärande; kommunikation; samspel.;

    Sammanfattning :  Syftet med denna studie var att försöka synliggöra barns sociala lärande genom en dramalek och metoden som använts har varit videoobservationer. Av studiens resultat går det att avläsa att barn lär genom att iaktta och studera varandra. De yngre barnen visade en utveckling på att börja förstå och samspela i leken. LÄS MER

  3. 13. Små barn närmar sig läsning och skrivning : ur ett svenskt forskningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktik

    Författare :Anna Hammarlund; [2009]
    Nyckelord :förskolebarn; litteracitet; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivutveckling; språklig medvetenhet; språkstimulering.;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie handlar om hur det går till när små barn närmar sig läsning och skrivning. Syftet med studien har varit att undersöka hur svenska forskare resonerar kring förskolebarns tidiga läsning och skrivning. Avhandlingar och litteratur har valts ut och studerats med fokus på de yngre barnen som ännu inte börjat skolan. LÄS MER

  4. 14. Vad i den skapande verksamheten kan främja språkytvecklingen hos barn i yngre åldrar?

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Åsa Gudheim; Carita Widström; [2008]
    Nyckelord :skapande; språk; språkutveckling; dynamiskt samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att se vilka faktorer som kan främja barns språkutveckling och hur några pedagoger resonerar om: användandet av barns förmågor för att främja språkutvecklingen, sin roll i barns utveckling av språket, samtalets och den skapande verksamhetens inverkan på språket samt ett dynamiskt samarbete mellan hjärnhalvorna som kan främja barns språkutveckling? Pedagogerna intervjuades med en kvalitativ metod och deras utsagor knöts sedan an till tidigare forskning och teoretiska utgångspunkter. Slutsatsen av undersökningen är att pedagogernas språkbruk och verksamhetens utformning är viktig. LÄS MER