Sökning: "pedagogiska funderingar"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden pedagogiska funderingar.

  1. 1. ”Läraren har såklart en plan” för hur idrott ska inkludera alla : En kvalitativ studie om inkludering i grund- och gymnasieskolans undervisning avseende elever med invandrarbakgrund.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Boaz Japalwonga; [2023]
    Nyckelord :Skola; Urbana områden; struktur; disciplinering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med denna studie är att retrospektivt undersöka hur lärarstudenter med invandrarbakgrund på gymnastik och idrottshögskolan (GIH) ser på sin egen skolgång i grund- och gymnasieskolan avseende inkludering och lärarens sätt att arbeta med elever med invandrabakgrund. Studiens forskningsfrågor är: Hur upplevde lärarstudenterna det pedagogiska mötet mellan eleverna och läraren i idrott och hälsa? Hur såg relationen ut mellan elev och lärare under lärarstudenternas tidigare skolgång?                Upplever lärarstudenterna att det fanns en tydlig struktur och disciplin under lektionerna i grund- och gymnasieskolan? Metod: Syftet med denna studie är att undersöka och belysa hur manliga studenter med invandrarbakgrund ser på idrott från grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Resurser som räknas : Hur resurser förvaltas enligt specialpedagoger, rektorer och förvaltning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Zandra Abrahamsson; Ana Lacmanovic; [2022]
    Nyckelord :Förvaltning; inkludering; likvärdig skola; ramfaktorteori; resurser;

    Sammanfattning : Denna studie har ambitionen att synliggöra olika aktörers syn på hur olika resurser påverkar arbetet mot en inkluderande undervisning, inom grundskolan. Det förväntade bidraget är även att synliggöra hur beslutsfattandet kring resurser sker på olika nivåer inom grundskoleförvaltningen. LÄS MER

  3. 3. ”Nä men de bråkar inte, de leker!” : En kvalitativ studie om pedagogers syn och förhållningssätt till barns bråklekar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Virginie Brovertz; Anna Lundgren; [2021]
    Nyckelord :Bråklek; förskola; lärande; pedagogers förhållningssätt; relationer;

    Sammanfattning : Bråklek är en lek som väcker känslor och funderingar, inte minst hos pedagoger i förskolan. Detta har vi själva fått uppleva under våra verksamma år i förskolan och vi har uppmärksammat att många pedagoger känner sig osäkra när det kommer till hanteringen av bråklekar. LÄS MER

  4. 4. En studie om några svenska förskolors pedagogiska hantering av COVID-19

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cornelia Ciucci Neri; My Zhen Hau; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Coronaviruset (COVID-19) klassificeras som en pandemi. Med tanke på att viruset är nytt finns det relativt lite kunskap kring detta virus och hur sjukdomen ska hanteras. Denna korttidsstudie genomfördes 2020 då en tillfällig skolstängning genomförts runt om i världen. I Sverige är dock förskolorna fortfarande öppna. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares syn på digitala verktyg i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Hilda Mann; [2020]
    Nyckelord :Competence; digital tools; multimodal perspective; preschool teacher; teaching; Digitala verktyg; förskollärare; kompetens; multimodalt perspektiv; undervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with knowledge of how preschool teachers experience the work with digital tools in teaching. The study has been done at a preschool that has been carefully selected because they work in a thoughtful way with digital tools to support childrens learning. LÄS MER