Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att skapa nyfikenhet inför en flygande pumpa : En studie i hur text och kontext kan skapa intresse för bilder som kan tala för sig själva

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Linnea Edberg; [2023]
    Nyckelord :text design; information design; text-picture interaction; social media; Instagram; semiotics; visual perception; pop-out effect; reading order; textdesign; informationsdesign; text och bild i samverkan; sociala medier; Instagram; semiotik; visuell perception; pop-out-effekt; läsordning;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete i informationsdesign, med inriktning på textdesign. Syftet är att undersöka sätt att använda text för att förstärka och förtydliga den bildbaserade kommunikationen på Instagram. LÄS MER

  2. 2. Park i stadens kuperade natur : ett gestaltningsförslag för Talludden i Sköndal, Stockholm

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Elis Annersten Puranen; [2023]
    Nyckelord :bergspark; förtätning; kuperad urban natur; parkgestaltning; tillgänglighet; upplevelsevärden;

    Sammanfattning : I samband med att Stockholm förtätas och ytorna för traditionella parker i dalarna minskar kan relevansen öka i att utveckla stadens många utsparade kuperade naturmarker till mer funktionella rekreativa grönområden. En typ av park som även kan ha potential att bidra med höga upplevelsevärden. LÄS MER

  3. 3. Ett pixlat galleri : Konstnärens och betraktarens samspel på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Julia Bengtsson Atlegård; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis examines a possibly changed character of the artists role within visual arts, as technical advances in digital media develops new forms of communication and interaction. The aim of the thesis is to review this potential change through analyzing two artist’s activities on the picture-based platform Instagram, as well as the artist’s relationship with the contemplator on the platform. LÄS MER

  4. 4. Svinn av grönsaker i primärproduktionen : En inblick hos fyra jordbrukare i Gävleborgs län med kopplingar till påverkande kosmetiska preferenser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Miljövetenskap

    Författare :Henrietta Nygren; Kristin Unefäldt; [2020]
    Nyckelord :food waste; primary production; cosmetic preferences; quality demands; produktionssvinn; primärproduktion; kosmetiska preferenser; kvalitetskrav;

    Sammanfattning : This study provides an insight into the food waste in primary production of vegetables with links to the influencing cosmetic preferences from the consumer level. To study farmers, a qualitative approach has been chosen and a quantitative approach has been taken for the consumer. LÄS MER

  5. 5. Scrape off or throw away? : consumer attitudes to mouldy foods at home

    Master-uppsats, SLU/Department of Molecular Sciences

    Författare :Lotta Jonasson; [2020]
    Nyckelord :mould; survey; consumer; food waste; mycotoxin;

    Sammanfattning : Knowledge about how consumers handle mouldy food products at home is limited. It is of interest to investigate these aspects more closely, since some moulds can produce mycotoxins and other secondary metabolites that could be harmful to human health. LÄS MER