Sökning: "planering skola pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden planering skola pedagogik.

  1. 1. "Vi får ganska bra kläm på de här eleverna" : - En kvalitativ studie om hur Läsa-skriva-räknagarantin efterlevs i förskoleklass och årskurs 1 på åtta skolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Katrin Johnsson; Pia Rimpikangas; [2023]
    Nyckelord :Läsa-skriva-räknagaranti; sociokulturellt perspektiv; intervjustudie; tematisk analys;

    Sammanfattning : I juni 2019 lagstadgades Läsa-skriva-räknagarantin som enligt Skollagen (SFS 2010:800) ska ge elever rätt till tidigt stöd i svenska, svenska som andraspråk och matematik. Denna kvalitativa studie undersöker med hjälp av semistrukturerade intervjuer hur åtta skolor i tre kommuner organiserar arbetet efter genomfört kartläggningsarbete med Hitta språket i förskoleklass och Nationellt bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 1. LÄS MER

  2. 2. Medborgardialog med barn : en fallstudie av tre skånska kommuners erfarenheter av dialogmetoden Arkitektur i skola

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Julia Sandqvist Wedin; [2023]
    Nyckelord :medborgardialog; barnkonventionen; barns perspektiv; barnperspektiv; deltagande; inflytande;

    Sammanfattning : Inkludering av barn i medborgardialoger har blivit allt vanligare inom kommunala planeringsprocesser. I och med att Barnkonventionen blivit svensk lag har det dessutom resulterat i att frågor kring barns inflytande och rättigheter kopplat till dialog och planering fått ökad uppmärksamhet. LÄS MER

  3. 3. Hur nyttjas fritidshemslärares kompetens under skoltid? : En kvantitativ studie om fritidshemslärares uppfattningar om hur skolan tar tillvara deras kompetens under skoltid

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Klingborg; Andreas Johannesson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshemslärare; kompetens; lärare i fritidshem; samverkan; skola; skoltid; arbetsuppgifter;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur fritidshemslärares kompetenser nyttjas under skoltid. Detta är en kvantitativ studie som genom enkäter undersökt fritidshemslärares upplevelser kring hur deras kompetens nyttjas under skoltid. LÄS MER

  4. 4. Planera fritidshemmets verksamhet i relation till läroplanen : en intervjustudie med fritidspersonal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonathan Miller; Ludwig Tegelmark; Sadia Dehghani; [2023]
    Nyckelord :fritids; fritidshem; planering; uppdrag; yrkesidentitet; styrdokument; legitimation;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på hur fritidspersonal planerar med didaktik i åtanke och om fritidspersonalens arbete påverkas av hur mycket planeringstid de har. I studien undersöks hur fritidspersonalen upplever att de behöver göra flera val för att kunna få ihop dagen genom att vara flexibla beroende på elevernas intressen och dagsform. LÄS MER

  5. 5. Nio specialpedagogers upplevelser av arbetet med grundsärskolans elever i grundskolan.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Sandin; [2022-11-28]
    Nyckelord :Specialpedagog; integrerade elever; intellektuell funktionsnedsättning; samverkan; förutsättningar;

    Sammanfattning : Det finns få studier om grundsärskolans elever som är integrerade i grundskolan. Aktuell forskning samt statliga granskningar och utredningar visar att grundskolans lärare saknar grundläggande kunskaper om intellektuell funktionsnedsättning (IF) och om grundsärskolans styrdokument och bedömningsstöd. LÄS MER