Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Flickor leker med dockor och pojkar leker med bilar, eller?

    M1-uppsats, Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Marina Alfredsson; Emma Eklöf; Emma Andersson Nielsen; [2014]
    Nyckelord :Preschool; gender; equality; gender codes; free play and communication patterns; Förskola; genus; jämställdhet; könskoder; fria leken; kommunikationsmönster.;

    Sammanfattning : I studien har vi undersökt flickor och pojkars val av lekar och val av material samt olika kommunikationsmönster mellan könen. Vi har observerat barnens val av lekmaterial och lekar i förskolan. Flickornas och pojkarnas kommunikation mellan varandra observerades i tre utvalda miljöer. LÄS MER

  2. 2. "Leker du med killsaker?" - om hegemonisk maskulinitetsstruktur i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Annelie Karlsson; Emelie Krak; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Genus är det socialt konstruerade könet som skapas i samhället och resulterar i normer ochvärderingar som påverkar hur vi lever våra liv. Vårt syfte med undersökningen är attsynliggöra om det finns några traditionella könsmönster i förskolan, samt att ta reda på hurbarnen förhåller sig till dessa i sådana fall. LÄS MER

  3. 3. Genusnormer i bilderboken : En kvalitativ innehållsanalys av tre bilderböcker från 1970-talet och tre bilderböcker från2000-talet sett ur ett genusperspektiv

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Evelina Andersson; Cecilia Karlsson; [2011]
    Nyckelord :genus; genusnorm; jämställdhet; bilderbok;

    Sammanfattning : Färger, kläder, handlingar och aktiviteter är saker som tillskrivs män eller kvinnor och som sedan utgör en genusnorm för hur man bör vara som man eller kvinna. I bilderböcker finns genusnormer som barn i förskolan och grundskolan tar del av. Vi har undersökt tre bilderböcker från 1970-talet och tre böcker från 2000-talet. LÄS MER

  4. 4. Blåmärken och rosa rosetter : Ett arbete om jämställdhet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Anders Karlsson; [2007]
    Nyckelord :jämställdhet; förskola; genus; värdegrund; pojkar; flickor;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att ta reda på vilken betydelse jämställdhet i förskolan har, samt att ta reda på vad som hände efter att projektet ”Vi är alla medaktörer” från Växjös Universitet, avslutades. För att få reda på detta har jag intervjuat förskolelärare från tre av de medverkande förskolorna i projektet. LÄS MER

  5. 5. En barnboks betydelse för främjandet av jämställdhet mellan könen en studie i samband med boksamtal i förskolan

    L2-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Emily Pettersson; Maria Skytt; [2007]
    Nyckelord :barnlitteratur; boksamtal; förskola; genus; jämställdhet;

    Sammanfattning : Genus och jämställdhet är centrala begrepp i vårt samhälle. Redan i förskolan kan barnen bli påverkade av genus. Läroplanen för förskolan (Lpfö 98) nämner att personalen ska motverka de traditionella könsmönstren i förskolan. LÄS MER