Sökning: "populärkultur literacy förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden populärkultur literacy förskola.

  1. 1. Litteracitet hos barn i förskolan : Hur språket kan främjas och intresset för läsning och skrivning väckas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Mikaela Skoglund; [2016]
    Nyckelord :Litteracitet; Språkfrämjande arbetssätt; Läs- och skrivintresse; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur förskollärare kan arbeta språkfrämjande med barn i åldrarna 1-5 och hur man genom språkfrämjande aktiviteter kan utveckla barnens språk samt öka intresset för barnets eget läsande och skrivande. För att kunna besvara frågeställningarna kopplade till syftet har jag använt mig av den kvalitativa metoden med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Barns litteracitetsskapande genom populärkulturen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jennie Ohlzon; Regina Ritscher; [2016]
    Nyckelord :popular culture; literacy; preschool; teaching; populärkultur; litteracitet; förskola; lärande;

    Sammanfattning : I studien har vi undersökt hur pedagogerna arbetar på förskolan med barns litteracitetsskapande. Syftet med studien var att se hur pedagogerna tar tillvara på barns tidigare erfarenheter av populärkultur i arbetet med litteracitetshändelser. Denna kvalitativa studie baseras på intervjuer med 14 pedagoger från olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. ”Indiana Jones har varit i Japan” En studie om förskoleklasselevers populärkulturella intressen och dess bidrag till undervisningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Ann-Charlotte Jönsson; [2015-03-16]
    Nyckelord :Förskoleklass; Populärkultur; Literacy; 4 språkliga repertoarer;

    Sammanfattning : Syfte: Både förskola och skola ska ta sin utgångspunkt i barn och elevers rådande erfarenheter. I förskolan lyfter man också tydligt fram vikten av att utgå från barnens intresse. Idag är populärkultur en betydande del av dessa erfarenheter och intressen. LÄS MER

  4. 4. Superhjälten och pedagogen. : Ett möte mellan populärkultur och förskola

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Veronica Qureshi; [2015]
    Nyckelord :Kindergarten; choice; construction of identity; literacy development; influence; popular culture; proximal zone of development; flow; jouissance.; Förskola; val; identitetskonstruktion; literacyutveckling; inflytande; populärkultur; proximala utvecklingszonen; flow och jouissance;

    Sammanfattning : Syftet med essän är att undersöka hur populärkulturens närvaro och inflytande i förskolan kan förstås utifrån olika perspektiv. Essän tar avstamp i berättelser om hur barn tar inspiration ur populärkulturella erfarenheter då de agerar, vilket leder till konsekvenser, vilka ibland kan upplevas som problematiska. LÄS MER

  5. 5. Förskolebarns populärkulturer som artefakter Preschool children´s popular cultures artifacts

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Johnsen; [2015]
    Nyckelord :Barn; Förskola; Literacy; Samspel; Populärkultur;

    Sammanfattning : I samband med att samhället utvecklats har populärkulturer explosionsartat uppkommit,kanske till och med lite för snabbt. För att göra det möjligt att kunna ta del av all populärkulursom varje individ har, handlar det om att se helheten. Populärkultur styrs av kontextenberoende på situationen och vem som upplever den. LÄS MER