Sökning: "preschool teacher profession"

Visar resultat 1 - 5 av 79 uppsatser innehållade orden preschool teacher profession.

  1. 1. Förskollärares föreställningar kring högläsning av normkritisk litteratur och normbekräftande litteratur –en diskursanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Lisa Kraft; [2023]
    Nyckelord :Discourse; discourse analysis; norm critical; preschool teacher; read alouds.; Diskurs; diskursanalys; förskollärare; högläsning; normkritisk;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to examine preschool teacher's perceptions in their speech when talking about stereotypes and norm critical literature in read alouds. The theory used in this study was discourse analysis, which here also uses some concepts from the discourse theory by Laclau and Mouffe. LÄS MER

  2. 2. Återkallelse Av Lärarlegitimation : En analys i ljuset av legalitetsprincipens krav på tydlighet och förutsägbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Maria Michetti; [2023]
    Nyckelord :Lärarlegitimation teacher certificate ; förvaltningsrätt Administra- tive Court ; legalitetsprincipen principle av legality ; återkallelse av lärarlegitimation revocation of teacher certification ;

    Sammanfattning : The teacher certification system was introduced in Sweden on July 1, 2011,through the Act (2011: 189), reforming the Swedish Education Act. The purposeof the new certification system was to increase the quality of Swedish schools, toraise the status of the teacher profession and to clarify what preschool andschoolteachers can teach. LÄS MER

  3. 3. Förskolans pedagoger i mötet med barn som har traumatiska erfarenheter : En enkätstudie om pedagogers yrkeserfarenheter, kunskaper och behov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tristan Ellingsen; Ronja Sjölin; [2023]
    Nyckelord :traumatic experiences; years of professional experience; knowledge; education; support; resources; socioeconomic areas; preschool; teacher.; traumatiska erfarenheter; yrkeserfarenhet; kunskap; utbildning; stöd; resurser; socioekonomiska områden; förskola; lärare.;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa enkätstudie riktar sig till yrkesverksamma pedagoger i förskolan. Syftet är att undersöka kunskapsläget hos pedagoger i Sveriges förskolor och deras behov av stöd och resurser i förhållande till barns traumatiska erfarenheter utifrån pedagogernas utbildningsnivå, år i yrket och vilket socioekonomiskt område de arbetar i. LÄS MER

  4. 4. Att delta i ett utvecklingsarbete : Lärares professionsutveckling och känslan av motivation

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lena Eriksson; [2023]
    Nyckelord :professional development; development work; elementary teachers; teacher-student relation-ships; motivation; professionell utveckling; utvecklingsarbete; grundskollärare; trygghet och studiero; motivation;

    Sammanfattning : The purpose of this case study was to identify what contributes to motivate elementary teachers to make progress in their profession through development work. A secondary purpose was to find out what aspects of motivation emerge when the theme of professional development were: teacher-student relationships and strategies for a peaceful education environment. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares syn på samverkan : En kvalitativ studie om samverkan med vårdnadshavare med annan språklig eller kulturell bakgrund än svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Erika Holmedahl; [2023]
    Nyckelord :The preschool teaching profession; collaboration; guardians; language; culture; the intercultural perspective; Förskollärarprofessionen; samverkan; vårdnadshavare; språk; kultur; interkulturella perspektivet.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with knowledge about preschool teachers'view of their collaboration task, with a particular focus on collaboration withguardians with a different linguistic or cultural background than Swedish. Toachieve the aim, semi-structured interviews were chosen as the method. LÄS MER