Sökning: "primär"

Visar resultat 1 - 5 av 819 uppsatser innehållade ordet primär.

  1. 1. Utveckling av pedagogisk lekutrustning

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Chaimae Laouziri; [2024]
    Nyckelord :Produktutveckling; Design; Konstruktion; Pedagogisk; Lekutrustning; Lekplats;

    Sammanfattning : Detta arbete initieras för att möta Utform AB:s önskan om att utveckla säkra,hållbara och pedagogiska lekplatser av trä som ger barn både pedagogiska värdenoch lekglädje. Syftet är att utveckla säkra och pedagogiska lekutrustningar isamarbete med företaget. LÄS MER

  2. 2. Taurinkoncentrationer hos hundar undersökta vid tre svenska djursjukhus

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Clinical Sciences

    Författare :Mimmi Westander; [2024]
    Nyckelord :dilaterad kardiomyopati; taurin; hjärtsvikt;

    Sammanfattning : Dilaterad kardiomyopati (DCM) är den näst vanligaste förvärvade hjärtsjukdomen som drabbar hundar. Hjärtmuskelsjukdomen resulterar i en minskad systolisk funktion och hjärtförstoring, vilket med tiden ökar risken för hjärtsvikt och för tidig död för hundar som drabbas. LÄS MER

  3. 3. För Fädernesland, eller för Konung? En undersökning av motiven hos adliga officerare som anslöt sig till 1772-års Revolution

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Sebastian Lasén; [2024]
    Nyckelord :Military History; The 1772 Revolution; Gustav IIIs Coup de Etat; The Revolution; Civil - Military Relations; Gustav III; History; Swedish Hsitory; Swedish Military History; Militärhistoria; 1772-års Revolution; Gustav III:s Statskupp; Revolutionen; Civil - Militära Relationer; Statskupper; Gustav III; Historia; Frihetstiden; Svensk Historia; Svensk Militärhistoria;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fastställa vad som motiverade de adliga officerarna i den svenska militären att delta i Gustav III:s revolution 1772. Denna undersökning kommer att använda material skrivet av deltagande adliga officerare mellan 1771 - 1773, med ursprung från Gustavianska eller Sprengtportenska samlingen, samt från biografierna av Johan Christopher Toll och Jakob Magnus Sprengtporten. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares perspektiv på introduktion under pandemin : ”Inget ont som inte har något gott med sig. Vi lärde oss mycket under pandemin”.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Fischer; Fors Emma; [2024]
    Nyckelord :Anknytning; covid-19; förskollärares perspektiv; introduktion i förskola; pandemi; relationsskapande; säker hamn och trygg bas.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie avser att undersöka förskollärares didaktiska perspektiv på introduktioner, om dessa förändrades under pandemin samt om nya arbetssätt implementerats i nuvarande arbetssätt. För att svara på detta lutar sig studien mot tre frågeställningar; Förändrades förskollärarens arbetssätt vid introduktionen av nya förskolebarn under pandemin och i så fall på vilket sätt? Hur påverkades relationsskapandet mellan dels förskollärare och barn dels mellan förskollärare och vårdnadshavare under pandemin? Innebar pandemin att arbetssättet för att introducera barn till verksamheten har ändrats i nuvarande arbetssätt?För att få en fördjupad förståelse för förskollärares erfarenheter av introduktioner och hur det påverkades av pandemin har en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer valts. LÄS MER

  5. 5. Perspektiv på digital relationskompetens : Analys av lärares strategier för att stödja utbildningsrelationer i digitala lärmiljöer

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Bonnevie; [2024]
    Nyckelord :Relational competence; relational pedagogy; digital relational competence; digital learning environments; e-learning; online teaching; distance learning; Relationskompetens; relationell pedagogik; digital relationskompetens; digitala lärmiljöer; e-learning; distansundervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om lärares digitala relationskompetens samt bidra till utveckling av praktik och teori inom relationell pedagogik i digitala lärmiljöer. I studien analyserades kvalitativa enkätsvar från 123 lärare och lärarstudenter i Sverige och Finland  angående hur de uppfattade att de kunde stödja relationer mellan lärare och elev i distansundervisning. LÄS MER