Sökning: "problematisera grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden problematisera grundskolan.

  1. 1. Heliga texter i klassrummet : En analys över läromedels bruk av religiösa urkunder i förhållande till läroplanernas krav

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Josef Disby; [2023]
    Nyckelord :abrahamtiska religioner; urkunder; läromedel; elever; tolkning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera och problematisera hur läromedel i ämnet religionskunskap som används vid skolor i en medelstor svensk stad använder sig av de abrahamitiska religionernas urkunder. Tolv läroböcker för mellanstadiet och högstadiet samlades in från stadens skolor och analyserades utifrån läromedelsteoretiska och läroplansteoretiska principer. LÄS MER

  2. 2. Problemlösning i matematik för andraspråkselever i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Besarta Qerimi; Kelpa Nawroz; [2022]
    Nyckelord :Andraspråkselever; matematik; problemlösning; språkutvecklande arbetssätt; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och problematisera hur problemlösning i matematik kan kopplas till andraspråkselevers språkutveckling samt hur problemlösning i matematiken ska kunna utformas för att stötta andraspråkselever. Till denna studie användes en systematisk litteraturstudie där undersökningar gjordes av forskning under begränsat tidsintervall kring problemlösning och andraspråkstalande elever. LÄS MER

  3. 3. Flickors uppfattning av och intresse för teknik : En fenomenografisk intervjustudie i årskurs 6 och 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Ida Hedberg; Daniel Löfgren; [2022]
    Nyckelord :Fenomenografi; Flickor; Gruppintervju; Teknikbegreppet; Teknikintresse.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap kring olika uppfattningar om teknik som finns bland flickor i mellanstadiet och högstadiet. Ambitionen är att kunskapen kring flickors uppfattningar om begreppet ska kunna användas för att bidra till en mer korrekt bild av begreppet och ett ökat intresse för teknik hos flickor i grundskolan. LÄS MER

  4. 4. Synliggörandet av mångfalden i läromedel : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsstudie om mångfald i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Martina Johansson; [2022]
    Nyckelord :countries; diversity; holidays; intersectionality; language; teaching materials; högtider; intersektionalitet; länder; läromedel; mångfald; språk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur tryckta läromedel i ämnet svenska genom text framställer mångfald och hur läromedlen förhåller sig i relation till Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, i fortsättningen förkortad Lgr22. Studien undersöker hur olika aspekter av mångfald (högtider, språk, länder) explicit synliggörs i texter i tre läromedel. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling i SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Pihl Gabriella; Albulena Shyti Osmanaj; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; undervisning; undervisningstraditioner; komplexitet med undervisning om hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att finna forskning som belyser hållbar utveckling som en del av undervisningen i de samhällsorienterande ämnena. Det vill vi göra genom att besvara frågeställningen “Vad säger forskningen om hållbar utveckling som en del av SO- undervisningen”?  Denna kunskapsöversikt är ämnad för lärare och lärarstudenter. LÄS MER