Sökning: "problemlösande förhållningssätt"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden problemlösande förhållningssätt.
1. "I Singma gör man en annan kullerbytta." : En empirisk studie av läromedlet Singma samt lärares upplevelse och användning av läromedlet i relation till problemlösning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka på vilka sätt läromedlet Singma är utformat för att utveckla elevers problemlösningsförmåga. Studien syftar också till att undersöka lärares generella upplevelse och uttryckta användning av Singma samt av hur lärarna beskriver att läromedlet ger dem förutsättningar att utveckla elevers problemlösningsförmåga. LÄS MER
2. ENTREPRENÖRSKAP I HEMOCH KONSUMENTKUNSKAP : Hur synliggörs begreppet i undervisningen?
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Bakgrunden till ämnesvalet är att entreprenörskap har varit inskrivet i läroplanen sedan Lgr11 och ska genomsyra hela grundskolan som en röd tråd. I ämnet hem-och konsumentkunskap förekommer undervisning med koppling till entreprenörskap latent inom flera olika arbetsområden. LÄS MER
3. ”Du behöver inte uppfinna hjulet – det är redan uppfunnet” : en kvalitativ intervjustudie om lärares uppfattningar av Singaporemodellen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Singapore modellen är en matematisk undervisningsmodell med ett problemlösande förhållningssätt som grundats i hur Singapore lägger upp sin matematikundervisning. Ett naturligt intresse för hur Singapore undervisar har växt tack vare deras kontinuerligt höga resultat i nationella undersökningar såsom TIMMS (Trends in International Mathematics and Science Study) och PISA (Programme for International Student Assessment). LÄS MER
4. Ett problemlösande förhållningssätt till matematik : Studie om Singaporemodellen
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Singapores sätt att bedriva matematikundervisning kom till Sverige 2015 under namnet Singaporemodellen. Syftet med studien är att få kunskap om Singaporemodellen och hur den används i skolans tidigare år, samt synliggöra hur modellen förhåller sig till Lgr11. LÄS MER
5. "Matematik är mer än att bara minnas" : En kvalitativ studie kring lärares förhållningssätt i det flerspråkiga matematikklassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Det går inte att undgå att dagens matematikklassrum utgörs av flera olika språk och nationaliteter. Det mångkulturella klassrummet ställer i sin tur höga krav på att läraren tillgodoser varje individs behov. LÄS MER