Sökning: "professionella samtal i skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden professionella samtal i skolan.

  1. 11. Lärares behov av kompetensutveckling utifrån de behov deras elever har

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Christoffersen; [2014]
    Nyckelord :elevers behov; formativ bedömning; grundskola; kollegiala samtal; kollegialt lärande; kompetensutvecklingsbehov; lärare; lärares kompetensutveckling; lärares professionella lärande; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att får mer kunskap om hur skolan kan bli bättre på attorganisera lärares kompetensutveckling. Fem grundskollärare har intervjuats om vilkenkompetensutveckling de anser sig behöva för att de ska kunna möta sina elevers behov. LÄS MER

  2. 12. Utredningen börjar i klassrummet. Om lärares tankegångar och arbetsmetoder innan särskilda stödinsatser för elever årskurs 1-5

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Karin Björksten; Catharina Wallenlind; [2012-02-06]
    Nyckelord :elever i behov av särskilt stöd; utredning; arbetsmetoder fram till särskilt stöd; grundskolans styrdokument;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte var att ta reda på hur klasslärare gör när de märker att en elev är i behov av särskilt stöd. Den empiriska enkätundersökningen avsåg att besvara syftet utifrån fem frågeställningar. I enkätundersökningen gavs informanterna möjlighet att gradera föreslagna alternativ. LÄS MER

  3. 13. Den ”goda” skolan – en ansats till en denaturalisering av meningen med särskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ola Lundin; [2012]
    Nyckelord :Särskola; specialpedagogik; värdegrund; goda värde;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Denna uppsats inleddes med en enkel fråga: Vad blir man i särskolan? Med bakgrund i den senaste tidens kritikmot att särskolans uppdrag till för stor del definieras av omsorg och vård syftar studien till att undersöka hursubjekt formas i särskolan, hur exkluderingen från den reguljära skolan konstrueras och motiveras.Mitt ursprungliga fokus var på särskolans verksamhet, men frågeställningen krävde även en dekonstruering avden apparatur som exkluderar elever från grundskolan. LÄS MER

  4. 14. Hur pedagoger genom samtal utvecklar sin förmåga att identifiera och stödja elevers lässtrategier och läsförståelse. En aktionsforskningsstudie om arbetet i en studiecirkel

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jeanette Wikner Andersson; [2011-10-31]
    Nyckelord :läsinlärning; läsförståelse; läsförmåga; pedagogers lärande; inkluderande skolutveckling; Tankens mosaik; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är: Att få kunskap om pedagogers kompetensutveckling genom arbetet i en studiecirkel om läsinlärning och läsförståelse. Den övergripande frågeställningen blir: Hur bidrar samtal i en studiecirkel till pedagogers kompetensutveckling i att kunna identifiera och stödja elevers lässtrategier och läsförståelse. LÄS MER

  5. 15. Pedagogers professionella språk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Karin Arnesén; [2011]
    Nyckelord :diskurs; pedagogiskt språk; specialpedagogik; yrkesspråk;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka och reflektera kring pedagogers språk i arbetet med utvecklingssamtal och individuella utvecklingsplaner, pedagoger emellan samt mellan pedagoger och föräldrar. Efter en litteraturgenomgång som fokuserar diskurser, språk och yrkesspråk presenteras resultatet av sex kvalitativa, semistrukturerade intervjuer gjorda med pedagoger, yrkesverksamma i förskolan och grundskolan. LÄS MER