Sökning: "psykologi relation lärare elev"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden psykologi relation lärare elev.

  1. 1. Studera starkt : En fenomenografisk studie om en intervention i positiv psykologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Lif Frida; Winbäck Julia; [2023]
    Nyckelord :well-being; motivation; positive psychology; positive pedagogy; music education; Project: Study with Strength; välmående; motivation; positiv psykologi; positiv pedagogik; musikpedagogik; Projekt: Studera starkt;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att bidra med kunskap om hur elever och lärare uppfattar och samtalar om motivation och välmående, i förhållande till positiv psykologi. Som avgränsning har vi valt att undersöka elevers och lärares uppfattningar om interventionskursen Studera starkt. LÄS MER

  2. 2. Samforskning: en kvalitativ studie om samforskning som kvalitets- och utvärderingsmetod

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ann-Charlotte Alm Reich; Anette Axelsson; [2021]
    Nyckelord :samforskning; relation; tematisk analys; evidens; tyst kunskap co-research; relationship; thematic analysis; evidence; silent knowledge; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka utvärderingsmetoden samforskning. Utifrån tre huvudfrågor har författarna genom intervjuer, både enskilda och i fokusgrupp, försökt nå en fördjupad förståelse för vilka fördelar och svårigheter som finns med samforskning, samt hur denna står sig i förhållande till samhällets krav på utvärdering och evidens. LÄS MER

  3. 3. Personliga erfarenheter i arbeten skrivna av gymnasieelever – Om ett av kunskapskraven i ämnet psykologi

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Li Dunkers; [2020]
    Nyckelord :own experience; psychology; learning; knowledge; relation;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att undersöka hur kunskapskravet i psykologi, som säger att eleven ska koppla kunskap till den egna erfarenheten, har för betydelse för elevens inlärning och förståelse av ny teoretisk kunskap. Syftet var även att undersöka vilken betydelse relationen mellan lärare och elev har för vad eleven väljer att dela med sig av utifrån den egna erfarenheten och vad eleven upplever att det är som bedöms i uppgiften. LÄS MER

  4. 4. Hur arbetar lärare med studieteknik och lärandestrategier? : En kvalitativ studie om hur en lärares strategier överrensstämmer med psykologisk forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Martin Sjöstrand; Ylva Schwartz; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att bristande lärandestrategier kan ligga till grund för elevers svårigheter att nå målen i skolan (Dunlosky, Rawson, Marsh, Nathan, Willingham, 2013). Syftet med studien var att undersöka hur lärare arbetar med studieteknik och lärandestrategier i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Does Teacher-Student Relationship Moderate the Link Between Ethnic Harassment and School Adjustment Among Immigrant Youth?

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Eva Björck; vilgot Engberg Pramling; [2016]
    Nyckelord :Immigrant students; ethnic harassment; teacher relationship; school adjustment.; Invandrarelever; etniska trakasserier; relation med lärare; skolanpassning;

    Sammanfattning : Immigrant students are targets of ethnic harassment in school context in their host country. Prior studies demonstrated that being victim of ethnic harassment has consequences for the psychological, behavioral, and school adjustment of youths with immigrant background. LÄS MER