Sökning: "public service kommersiell tv"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden public service kommersiell tv.
1. Morgonprograms olika återspeglingar av verkligheten : En samtalsanalytisk studie av politiska nyhetsintervjuer i Nyhetsmorgon (kommersiell tv) och Morgonstudion (public service)
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : This study investigates the diffrences and similarities between interviews with politicians from two different Swedish morning news shows called Morgonstudion and Nyhetsmorgon. This is to see if there is a connection between how the news interview is designed and the fact that it is public service or commercial tv. LÄS MER
2. Vart fan är vi på väg? : En kvalitativ studie om den unga vuxna publikens uppfattning av frågesportprogrammen På spåret och Alla mot alla
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : The intent of this bachelor thesis is to specify the reasons why the young adult audience consumes the Swedish television quiz programs Alla mot alla and På spåret, which needs the programs might fulfill and the difference between the two programs. The study also reflects on the difference between similar quiz programs on commercial vs. LÄS MER
3. Från bildsatt radio till katastroffilm : SVT:s bildsättning av katastrofer före och efter avskaffandet av TV-monopolet
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : SVT arbetar inom public service-sfären och försöker efterfölja ett sändningstillstånd där objektivitet förespråkas. Under en längre period hade SVT monopol på TV-sändningar, men 1987 hävdes monopolet och konkurrerande nyhetsmedier gjorde entré på marknaden. LÄS MER
4. "Once Upon A Time In Scandinavia" : Nordic noir som gränsöverskridande public service
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : Denna uppsats syfte var att undersöka hur Sveriges television (SVT) speglas och påverkas som en public service-organisation genom sin produktion av tv-serier tillhörande Nordic noir-genren. Eftersom att ingen liknande studie utförts i en svensk kontext utgör denna studie ett välbehövt bidrag. LÄS MER
5. Vem vill bli Sveriges nästa städmästare? : om public service-tvs anpassning till en kommersiell marknad
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Studenterna Anton Jordås och Mattias Wallenius har studerat hur tv-programmet Sveriges städmästare kan ses som ett uttryck för third way tv. Third way tv är ett synsätt som grundar sig i Anthony Giddens tankar om den politiska utvecklingen i Västeuropa och USA under slutet av 1900-talet. LÄS MER