Sökning: "relation retail"

Visar resultat 1 - 5 av 196 uppsatser innehållade orden relation retail.

  1. 1. Gårdsförsäljning i Sverige - En undersökning av gårdsförsäljning i förhållande till EU-rätten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Leia Terzin Incegül; [2024]
    Nyckelord :Retail monopoly; Free movement of goods; On-fram sales; Alcohol monopoly; Systembolaget; Detaljhandelsmonopol; Fri rörlighet för varor; Gårdsförsäljning; Alkoholmonopol.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Att gårdsförsäljning av alkoholdrycker ska bli en verklighet i Sverige är något som många vill se. För att gårdsförsäljningen ska kunna existera vid sidan om det svenska alkoholmonopolet krävs att den är förenlig med rådande EU-rätt. LÄS MER

  2. 2. Tur och retur : Ett cirkulärt förhållande mellan köp- och returprocessen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Frida Holm; Jenny Lilja; Moa Ekström; [2023]
    Nyckelord :Return process; Return policies; e-commerce; communication; customer journey; profitability; purchase process; Returprocessen; returhantering; returpolicy; e-handel; kommunikation; kundresan; lönsamhet; köpprocess;

    Sammanfattning : Returer är ett ämne som fått stor uppmärksamhet i dagens modeindustri på grund av ökad medvetenhet om hållbarhet och för att returer utgör en risk för företags lönsamhet. I takt med att e-handeln växt har antalet returer ökat och det blir därför viktigt för företag att rikta resurser mot att förebygga returer. LÄS MER

  3. 3. Hur oförväntade makroekonomiska svängningar påverkar aktiemarknadens branschindex : En komparativ analys mellan Sverige, Danmark, Finland och Tyskland

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Jennie Utterberg; Johanna Bååth; [2023]
    Nyckelord :Stock market; Stock return; Sector index; Macroeconomic variables; Unexpected risk factors; Time series analysis; APT model; Aktiemarknaden; Aktieavkastning; Branschindex; Makroekonomiska variabler; Oförväntade riskfaktorer; Tidsserieanalys; APT-modellen;

    Sammanfattning : Med bakgrund till det ökade intresset för aktier och dagens ekonomiska läge är det högst aktuellt att undersöka relationen mellan makroekonomiska svängningar och aktiepriserna på den svenska börsen. Det finns flera teorier som försöker förklara hur aktiepriser förändras, en allmän slutsats är att externa faktorer påverkar priset genom oförväntade händelser. LÄS MER

  4. 4. Brand Loyalty in the Context of Digital Food Retail : Understanding customer behaviour of meal kit delivery services towards brand loyalty: a focus on HelloFresh

    Magister-uppsats,

    Författare :Yiming Yuan; Ziying Lai; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Background: Despite an increase in popularity, the meal kit delivery service is facing the challenge of high cancellations and difficulty with customer retention. As it is a comparatively novel concept in the context of digital food retail, more scholarly research should be conducted. LÄS MER

  5. 5. Customer Journey in the Concept Store: An Analysis of Touchpoints and Journey Integration

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Tatev Nazaryan; Seo Hyun Chang; [2023]
    Nyckelord :customer experience; customer journey; customer journey touchpoints; concept store; journey integration dimensions; retail; new retail format; Social Sciences;

    Sammanfattning : Date: May 15, 2023 Keywords: customer experience, customer journey, customer touchpoints, concept store, journey integration dimensions Project Purpose: The following study aims to enhance understanding of how customers experience different touchpoints within the concept store throughout each stage of the customer journey, as well as, explore existing and new dimensions of the customer journey integration. Theoretical Framework: The following study adopts the theory of customer journey since it helps to understand what touchpoints customers interact with throughout each stage of their journey that helps to shape their experiences. LÄS MER