Sökning: "religion spel"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden religion spel.

  1. 1. "Jag vill springa mot något, inte bort" : en religionsantropologisk och religionssociologisk undersökning av Stephen Kings filmserie DET som senmodern övergångsrit.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tina Liebl; [2022]
    Nyckelord :övergångsrit; ungdomskultur; religion; att bli vuxen; film; tematisk analys; Arnold van Gennep; Thomas Ziehe;

    Sammanfattning : Den snabba samhällsutvecklingen har lett till nya möjligheter, men också nya utmaningar för ungdomar som står på tröskeln till vuxenvärlden. Livet för unga människor idag är i stor utsträckning präglat av val där idéer hämtas från den globala populärkulturen och digitala sociala forum, där detta tjänar som inspiration till att individualisera den egna livsåskådningen och identiteten. LÄS MER

  2. 2. Fantasy och Spel : Hur man kan använda det i religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jens Nilsson Köhler; Filip Winquist; [2022]
    Nyckelord :Fantasy; Litteratur; Religion; TV-spel; Spel; Undervisning.;

    Sammanfattning : I detta arbete presenteras en översikt om hur forskningen ser på hur man kan använda sig avpopkulturella fenomen i religionsundervisningen, med ett fokus på fantasy-genren och spel sommedium. Detta presenteras ur två frågeställningar rörande ämnet, där den första behandlarfantasy i litteratur och religion, följt av hur man kan behandla spel ur ett filosofiskt perspektivoch ur ett didaktiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Möte med religion i spelets värld : En representationsanalys av shinto och buddhism i Ghost of Tsushima

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anthon Cederwall; [2022]
    Nyckelord :Video Games; Religion; Japan; Representation; Shinto; Buddhism; Tv-spel; Religion; Japan; Representation; Shinto; Buddhism;

    Sammanfattning : In this essay, the author examines religion and how it is represented in the video game Ghost of Tsushima. With the representation term and its meaning from Stuart Hall, the author aims to analyse religious aspects in the game’s environment and story, thus in the end picking out the representation that the games create of religion. LÄS MER

  4. 4. Gaze not upon the * : Paganism and history use within digital games

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Cole de Millo; [2021]
    Nyckelord :history; digital games; paganism; religion; folklorism; ludonarrative; framednarrative; japan; russia; hedonism; historie bruk; digitala spel; religion; folklorism; Japan; Ryssland;

    Sammanfattning : This bachelor thesis goal is to explore how paganism has expressed itself within the world of digitalgames through three different examples. It builds onto already existing research around videogames and history use as well as my own term paper that touched upon this subject. LÄS MER

  5. 5. Digitala spel som bärare och förmedlare avteologiska budskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Willian Mackenrott; [2020]
    Nyckelord :Medialisering av religion; digitala spel; religionspedagogik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER