Sökning: "religionsämnet och lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden religionsämnet och lärare.

  1. 1. Hur representeras islam i SO puls boken?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malak Dawood; [2023]
    Nyckelord :religionsdidaktik; läromedelsanalys; islam; religionsundervisning; representation; mångkulturalism;

    Sammanfattning : Representation av ett läromedel har stor betydese för hur kunskapen förmedlas till våra elever, det är därför det är viktigt att ge en allsidig kunskap och inte ensidig. I de samhällsorienterade ämnena har jag valt att fokusera specifikt på religionsämnet eftersom innehållet och informationen i de religiösa böckerna i svenska skolor kan skapa missvisning. LÄS MER

  2. 2. Hur lärare talar om inkludering i religionsämnet i grundskolan : - En kvalivativ studie om den mångreligösa skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Ghada Abushaqfa; Soha Saad; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; exkludering; religionskunskap och sekularisering;

    Sammanfattning : I dagens samhälle ser man att skolan präglas av mångfald och att det finns elever med olika religiösa bakgrunder i klassrummet. Denna mångfald medför att lärare behöver anpassa sin undervisning till varje elevs förutsättningar och behov, för att kunna inkludera alla elever i religionsämnet. LÄS MER

  3. 3. Inkludering i religionsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Yaghobi Sepideh; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka hur lärare upplever arbetet med inkludering i religionsämnet. Den fenomenografiska forskningsansatsen har använts i den här studien för att tolka och förstå de olika lärarnas uppfattning och upplevelse av begreppet inkludering. LÄS MER

  4. 4. Lärares utmaningar i religionsundervisningen : En kvalitativ undersökning om lärares religionskunskap och undervisningens utmaningar ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Marta Morcos; Qudsia Hassan; [2023]
    Nyckelord :religion; didaktik; objektivitetskravet; didaktiska utmaningar; den tolkande ansatsen; fenomenologiska religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Religionsämnet har genomgått stora förändringar under de senaste decennierna i Sverige. Det har utvecklats från att vara en konfessionell undervisning i kristendom till en icke-konfessionell undervisning om olika religiösa och icke-religiösa livsåskådningar. LÄS MER

  5. 5. Vart är religionskunskapsämnet på väg? : En studie inriktad på gymnasieskolan baserad på synpunkter från lärare, elever och Skolverket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Filip Lindgren; Josefine Forslin- Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Religionskunskap; religionsdidaktik; läroplansförändringar; lärarperspektiv; elevperspektiv; Skolverket; framtidsperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur verksamma lärare, elever på gymnasieskolan och Skolverket upplever vart religionsämnet är på väg, samt eventuella utmaningar med ämnet. De frågeställningar vi har utgått från är: vad anser religionslärarna är viktigt och relevant, finns det något som de hade önskat fanns med i kursplanen eller som skulle kunna tas bort? Vad anser eleverna i gymnasieskolan är relevant och viktigt innehåll i religionsundervisningen? Hur ställer sig Skolverket till kursplanen i religionskunskap, vad tycker de är viktigt och varför? Finns det något behov av att förändra innehållet? Vad är utmaningen med religionsämnet? Från studiens syfte och frågeställningar, skapades två intervjuguider, en till verksamma religionslärare och en till Skolverket samt så skapades en enkätundersökning som elever på gymnasiet fick ta del av. LÄS MER