Sökning: "resonemangsförmåga"

Visar resultat 16 - 20 av 90 uppsatser innehållade ordet resonemangsförmåga.

  1. 16. Kooperativt lärande och matematiksvårigheter åk 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Daniel Persson; Latifa Johnsson Fahim; [2022]
    Nyckelord :kooperativt lärande; socialt samspel; matematiksvårigheter; problemlösning; interaktion;

    Sammanfattning : I vår studie har vi utifrån ett lärarperspektiv undersökt hur och om kooperativt lärande påverkar matematikinlärningen hos elever i grundskolan. Vår undersökning gäller dels elever generellt samt en jämförelse med elever i matematiksvårigheter. LÄS MER

  2. 17. Läromedelsuppgifters möjlighet att uppmana elever med lägre ambition att öva på matematiskt resonemang - En läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Albin Seger; [2022]
    Nyckelord :CMR; reasoning; teaching material analysis; mathematics; CMR; resonemang; läromedelsanalys; matematik;

    Sammanfattning : Majoriteten av undervisningstiden för matematik i den svenska skolan baseras på läromedlens innehåll. Som lärare är det lätt att inte arbeta direkt i förhållning till Skolverkets ämnesplan utan att i stället utgå från att läromedelsförfattarna redan har gjort det jobbet. LÄS MER

  3. 18. ‘’Hur kom du fram till det svaret?’’ : En observationsstudie om flickor och pojkars resonemangsförmåga inom matematik i årskurs ett.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kajsa Lindberg; Alice Sjögren; [2021]
    Nyckelord :matematik; resonera; problemlösning; läromedel; genus; flickor; pojkar;

    Sammanfattning : Forskare som har studerat matematikundervisning i skolan menar på att gemensamma genomgångar som sedan mynnar ut i ett enskilt arbete i sin matematikbok är vanligt förekommande. Detta arbetssätt är bekvämt och tryggt, men det är på bekostnad av elevernas matematiska utveckling. Matematikforskaren Johan Sidenvall (2019, s. LÄS MER

  4. 19. Muntliga uppgifter för elever med matematisk fallenhet : En granskning av muntliga uppgifter för årskurs 6

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Gustav Klaesén; [2021]
    Nyckelord :läromedel; nationella prov; muntliga uppgifter; matematik; främja lärande; matematisk fallenhet; årskurs 6.;

    Sammanfattning : Studien är en granskning av ett frisläppt nationellt delprov i matematik och ett läromedel för årskurs 6. Uppgifterna som granskas är muntliga uppgifter där eleverna ska diskutera och resonera. LÄS MER

  5. 20. Dialogisk undervisning inom matematik : En fallstudie kring hur dialogisk undervisning framträder på låg-, mellan- respektive högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Sogol Bazzazi; [2021]
    Nyckelord :dialogic teaching; talk; repertoires; principles; teaching talk; learning talk; primary and lower secondary school lower stage; middle stage; upper stage ; dialogisk undervisning; samtal; repertoarer; principer; teaching talk; learning talk; lågstadiet; mellanstadiet; högstadiet; matematikundervisning;

    Sammanfattning : På grund av mångfalden i dagens svenska skolor kan inte alltid traditionellt arbetssätt i matematikundervisning främja elever att utveckla sina förmågor såsom analys- och resonemangsförmåga. Läroboksstyrda lektioner ger inte elever möjligheter att komma till tals, lyssna på andras resonemang, tänka kritiskt och analysera andras tankesätt. LÄS MER