Sökning: "retorik publik persona"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden retorik publik persona.

  1. 1. "Kära åhörare" : En komparativ analys av partiledarnas tilltänkta publiker i Almedalen och på Järvaveckan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Tor Hedling; [2019]
    Nyckelord :Almedalen; Järvaveckan; Second Persona; Topikanalys; talanalys;

    Sammanfattning : Politikerveckan i Almedalen har länge vart ett ämne i debatten om hur det svenska politiska klimatet har utvecklats. Under de senaste åren har Almedalen i medierna både hyllats som en unik demokratisk mötesplats och kritiserats för att vara ett elitistiskt ”jippo”. LÄS MER

  2. 2. "Kära köttbit, hoppas du förstår": en hermeneutisk analys av publikkonstruktion och trovärdighet i grön marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Linda Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Retorik; second persona; third persona; the people; publik; ethos; grön marknadsföring.; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I följande uppsats undersöks hur publiken konstrueras och positioneras vid grön marknadsföring och hur detta påverkar ett varumärkes trovärdighet. De två objekt som studeras är Oatlys annons Mjölklobbyn vs Oatly – the final countdown samt Coops reklamfilm Kära köttbit. LÄS MER

  3. 3. Identifikationsskapande i gott syfte : Retorik och identifikation i svenska UNICEF:s användning av Facebook

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mattias Jakobsson; [2017]
    Nyckelord :identifikation; Burke; Appel; ethos; pathos; logos; second persona; UNICEF;

    Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats i retorik är att söka svar på hur svenska UNICEF kommunicerar på det sociala mediet Facebook för att påverka människor till att skänka pengar och skapa identifikation med mottagarna. Uppsatsen använder sig av en neo-aristotelisk analysmetod för att analysera hur mottagare påverkas att bidra till organisationens verksamhet. LÄS MER

  4. 4. Retorik i psykoterapi : Hur en psykoterapeut etablerar sitt ethos

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Kristina Chalmain; [2011]
    Nyckelord :rhetoric; psychotherapy; ethos; convince; persuade; phronesis; arete; eunoia; retorik; psykoterapi; ethos; övertyga; övertala; phronesis; arete; eunoia;

    Sammanfattning : This paper aims to describe and discuss psychotherapy in rhetorical terms; in particular how psychotherapists can use their ethos, or person, as a means for convincing the patient, and subsequently discuss how these insights in turn can be useful for other rhetors. Classical rhetoric is commonly associated with one speaker exercising influence on an audience of many, but modern rhetoric is broader, and includes all situations where someone is attempting, by speech or in writing, to affect anyone, including the rhetor himself. LÄS MER