Sökning: "särskolan praktik"
Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden särskolan praktik.
6. Bland delfinsim och batterier. Möjligheter till lärande i träningsskola
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Gullberg, Linda (2014). Bland delfinsim och batterier. Möjligheter till lärande i träningsskola. (Among dolphin swimming and batteries. LÄS MER
7. MAKT ATT FUNGERA En intervjustudie om intellektuell funktionsförmåga, kön, sexualitet och subjektivitet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperSammanfattning : Sammanfattning: Genom en intervjustudie med tre personer som arbetar med sex- och samlevnadsundervisning på särskolan undersöks och analyseras diskurser om intellektuell funktionsförmåga och intellektuell funktionsnedsättning i relation till sexualitet och kön. Studien försöker svara på hur dessa kategorier står i relation till varandra och hur de kan förstås som samkonstruera(n)de. LÄS MER
8. Att implementera teori i praktik
C-uppsats,Sammanfattning : SyfteStudiens syfte är att ta reda på samt belysa 17 lärares arbete med elevinflytande i särskolan. Vi ämnar ävenbehandla den problematik som lärare har att ta hänsyn till samt de förutsättningar som krävs för att ettelevinflytande i särskolan ska komma till stånd med hänsyn till gällande styrdokument. LÄS MER
9. Vägledning inom gymnasiesärskolor - hur förbereds eleverna inför vidare studier och yrken?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vårt examensarbete är en undersökning av hur gymnasiesärskolans studie- och yrkesvägledning ser ut. Examensarbetet utgår ifrån studie- och yrkesvägledarnas perspektiv.Examensarbetet är en kvalitativ intervjustudie med sex verksamma studie- och yrkesvägledare som arbetar med gymnasieelever som ingår i särskola. LÄS MER
10. Inkludering - ett begrepp utan mening? : En undersökning om grundskolans arbete med inkludering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att analysera skolans inkluderingsproblematik för att se hur två utvalda grundskolor uppfattar och organiserar arbetet med inkludering av särskoleelever. - Hur uppfattar respondenterna begreppet inkludering? - Hur upplever biträdande rektorer att inkludering av särskoleelever realiseras i teori och praktik? - Hur upplever lärare med specialpedagogisk kompetens att inkludering av särskoleelever realiseras i teori och praktik? - Vilka möjligheter respektive hinder ser respondenterna med inkludering av särskoleelever? Metod Studien har en kvalitativ ansats med halvstrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER