Sökning: "salutogenesis perspective"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden salutogenesis perspective.

  1. 1. “Skolan har ju ett fostrande uppdrag och ett främjande uppdrag” : En kvalitativ intervjustudie om skolans arbete med psykisk hälsa i mellanstadiet ur ett lärarperspektiv

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Moa-Lee Fasth; Hidajete Spahija; [2023]
    Nyckelord :Health promotion; Mental health; Organizational citizenship behavior; Salutogenesis; School curriculum; Hälsopromotion; Organizational citizenship behavior; Psykisk hälsa; Salutogenes; Skolschema;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa bland barn och unga är ett stort folkhälsoproblem i dagens samhälle, studiervisar att ungdomars psykiska ohälsa debuterar redan innan 14-årsåldern och forskning harvisat att hälsoundervisning i skolan har en positiv påverkan på elevernas välbefinnande. Barn och unga spenderar stor del av sin vardag i skolan vilket gör skolan till en bra arena för attfrämja hälsa och förebygga ohälsa. LÄS MER

  2. 2. Att bära en osynlig börda : MRSA-bärarskap ur ett salutogent perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Erika Hellberg; [2023]
    Nyckelord :MRSA; patient experience; patient-professional interaction; salutogenesis; sense of coherence; MRSA; patientupplevelse; vårdare-patientrelationer; salutogenes; KASAM;

    Sammanfattning : Introduktion: Antibiotikaresistens är ett globalt problem och inkluderar MRSA, meticillinresistenta stafylokocker. Det saknas översiktsstudier som sammanfattar viktiga resultat gällande upplevelser av att bära på antibiotikaresistenta bakterier, främst gällande MRSA-bärare. LÄS MER

  3. 3. "Det är ett samhällsproblem och inte ett skolproblem" : En studie av mellan- och högstadielärares upplevelse av sin roll och ansvar i relation till elevers skolnärvaro

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Christina Skoglund; [2023]
    Nyckelord :school refusal; school avoidance; school attendance; school non-attendance; school absenteeism; teachers; roles; responsibility; systems; salutogenesis; skolfrånvaro; skolnärvaro; lärare; roller; ansvar; system; salutogenes;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks lärares förståelse av fenomenet skolfrånvaro/skolnärvaro utifrån ramsättningarna: roll och ansvar. Då fenomenet är komplext, sammanvävt inom ömsesidiga relationella beroenden mellan elev, lärare, skola, familj, vänner, hälsa, juridik, politik, och så vidare, sker studien genom kvalitativ tematisk analys för att undersöka empirin. LÄS MER

  4. 4. "Både glädje och sorg" : En kvalitativ studie om upplevelsen av att vara familjehemsförälder.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Felicia Stenholm; Olivia Ryberg; [2023]
    Nyckelord :Foster care; foster parents; experiences; salutogenesis; Familjehem; familjehemsföräldrar; erfarenheter; salutogenes;

    Sammanfattning : The aim of this qualitative study is to examine foster parents’ experiences and view on their perceived challenges with the task, their resources to manage the task and how they achieve well being in their everyday life as a foster parent. The study has been carried out through qualitative semi-structured interviews with eight foster parents. LÄS MER

  5. 5. “Det är inte jag som ska bestämma vad någon annan ska göra med sitt liv” : En kvalitativ intervjustudie om delaktighet hos personer med intellektuell funktionsnedsättning som saknar verbal kommunikationsförmåga

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Antonia Intzes; Hanna Hedberg; [2022]
    Nyckelord :communication; group home; intellectual disability; participation; Delaktighet; gruppbostad; kommunikation; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : The purpose was to examine, from a staff perspective, the participation of people with intellectual disabilities who live in group homes and lack verbal communication skills. Six persons who worked at three different group homes were interviewed for a qualitative study. The theories of empowerment and salutogenesis were used to analyse the result. LÄS MER