Sökning: "samarbete mellan modersmålslärare och ämneslärare"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden samarbete mellan modersmålslärare och ämneslärare.

  1. 1. Samarbete för att gynna andraspråkselevers utveckling i samtliga ämnen - En kvalitativ undersökning av modersmåls- och ämneslärarnas samarbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Faten Husam Eddin; [2022-03-22]
    Nyckelord :Samarbete; ämnes- och modersmålslärare; möjligheter; hinder; ömsesidighet; makt och hierarki;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med min uppsats är att undersöka samarbetet mellan modersmålslärare och lärare i övriga ämnen. Vilka möjligheter och hinder som finns för sådant samarbete. Teori: Jag har utgått från forskning om flerspråkighet och modersmålsundervisning utifrån språklig mångfald och samarbete med modersmålslärare. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ studie om ämnesundervisningen av nyanlända elever på språkintroduktionsprogram på gymnasieskolan Hur uttrycker sig lärare om undervisning av nyanlända elever?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Marion Loippo; Nada Alnedawy; [2020-01-07]
    Nyckelord :Nyanlända elever; språkintroduktion på gymnasieskolan och studiehandledning på modersmålet; undervisning; svenska språket och planering;

    Sammanfattning : Syfte: Den övergripande frågeställningen för denna studie handlade om lärares egna beskrivningar av sin undervisning av nyanlända. Mer specifikt undersökte vi hur lärarna uttrycker att de arbetar för att få de nyanlända eleverna behöriga till nationella program och yrkesutbildning. LÄS MER

  3. 3. Modersmålsundervisnings betydelse för tvåspråkiga elevers lärande i skolan en kvalitativ studie om tvåspråkiga elevers lärande och modersmåls påverkan i årkurs 5 -6

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Zozan Abdulkarim; Hana Omar; [2017-02-15]
    Nyckelord :tvåspråkighet; modersmål och förstaspråk; identitet; andraspråk; andraspråksundervisning;

    Sammanfattning : Syfte: Huvudsyftet bakom vår studie är att undersöka hur andraspråkiga elevers prestationer i skolämnen förknippas med och påverkas av deltagandet i modersmålsundervisning. Det vill säga hur eleverna delaktighet och arbete i det första språket påverkar elevernas prestationer, utveckling och eventuella förbättring av kunskaper i skolämnen. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkiga elever har "flerspråkiga behov".

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Renata Pardieu; Joanna Plocica; [2014-04-10]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Monokulturellt förhållningssätt; Interkulturellt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka om och i vilken utsträckning elevernas bakgrund, tidigare kunskaper, erfarenheter och förutsättningar tas tillvara i två mångkulturella skolor i Göteborg. Vilka behov och förutsättningar flerspråkiga elever har enligt lärare? Utformas interaktionen i klassrummet utifrån det interkulturella perspektivet? Finns det samverkan mellan modersmålslärare, andraspråkslärare och ämneslärare och hur den ser ut? Vilka är skolledningens tankar kring mångfalsarbete? Teori: Uppsatsens teoretiska utgångspunkt utgör ett sociokulturellt perspektiv på lärande, enligt vilket allt lärande äger rum i ett socialt sammanhang i interaktionen med andra människor. LÄS MER

  5. 5. Studiehandledning i matematik för andra språkselever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Nedhal Mezer Odha; [2008]
    Nyckelord :andraspråkselever; studiehandledning; matematik; modersmålslärare; klasslärare; modersmålet; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Studiehandledning är en viktig del av modersmålslärares arbete. Genom studiehandledning på modersmålet, kan andraspråkselever få hjälp i ett eller flera skolämnen för att tillgodogöra sig skolans ordinarie undervisning. LÄS MER