Sökning: "samspelsteorin"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet samspelsteorin.

  1. 1. En inkluderande förskola : alla barns rätt till inkludering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Lindström; Rebecca Fogelberg; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; förskola; anpassningar; likvärdig; miljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare beskriver begreppet inkludering samt hur de arbetar med inkludering och olika anpassningar, för att skapa en inkluderande förskolemiljö för alla barn oavsett behov. Vidare undersöks förskollärares upplevelser kring möjligheter och utmaningar med inkludering samt hur reflektionstiden påverkar det inkluderande arbetssättet. LÄS MER

  2. 2. Barns rörelse i förskolan : Förskollärares syn på fysisk aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Flink; Ida Mörk; [2022]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskola; förskollärare; faktorer och miljöer.;

    Sammanfattning : Att förskolan erbjuder och skapar tillfällen och miljöer där förutsättningar för fysisk aktivitet ges till barnen är viktigt. Detta med tanke på att barn blir alltmer stillasittande. LÄS MER

  3. 3. Den meningsfulla samlingen : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers syn på samling i inomhus- och utomhusverksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alejandra Enekull; Josefine Persson; [2022]
    Nyckelord :samling; pedagog; inomhusverksamhet; utomhusverksamhet; sociokulturellt perspektiv; intervjustudie;

    Sammanfattning : Samlingen på förskolan har funnits sedan mitten av 1800-talet i Sverige och har sitt ursprung i barnträdgårdarnas pedagogik. I styrdokumenten för förskolan nämns inte samlingen men används ideligen på förskolor i både inomhus- och utomhusverksamheter. LÄS MER

  4. 4. Samspel och kommunikativa strategier - en fallstudie i förskoleklassen kring barn som utmanar -

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Linda Bäckström; [2016]
    Nyckelord :Förhållningssätt; Förskoleklass; Kommunikation; Pedagogiska strategier; Samspel; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Linda Bäckström (2015). Samspel och kommunikativa strategier – en fallstudie i förskoleklassen barn som utmanar. (Interaction and communication strategies - A casestudy in pre-school class about children who act challenging). LÄS MER

  5. 5. Anknytningens betydelse för en god start i förskolan : Barns socioemotionella utveckling och behov av trygghet och närhet under inskolningen i ljuset av anknytnings- och samspelsteorin

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jurga Rundblom; Irina Chadrina; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : id inskolningen i förskolan är det ofta första gången barn utsätts för en genomgripande förändring i deras livsvillkor genom att den trygga hemmiljön byts ut mot nya omvårdande personer, andra barn och en helt ny omgivning. Enligt anknytningsteorin och samspelsteorin har barn medfödda, automatiska inre beteendesystem som reagerar vid den stress som framkallas främst vid separationen och vid återföreningen med föräldern. LÄS MER