Sökning: "samverkan nyanlända föräldrar"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden samverkan nyanlända föräldrar.

  1. 1. Nyanlända, inkludering och samverkan i fritidshemmet : Etnografisk studie om inkludering av nyanlända elever i fritidshemmet samt samverkan mellan nyanlända föräldrar och fritidslärar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amira Cvrk; Nora Kafaji; [2022]
    Nyckelord :Newly arrived student; interaction; communication; inclusion integration; cooperation;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate what methods are most effective in including newly arrived students in the after–school program. But also how bad cooperation between the newly arrived parents and teacher can affect the newly arrived students' school attendance. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av nyanlända elever på fritidshemmet : En kvalitativ studie om hur fritidspersonal arbetar vid inkludering av nyanlända elever på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna Tornberg; Emilia Thomke; [2020]
    Nyckelord :fritidshem; fritidspersonal; inkludering; nyanlända;

    Sammanfattning : Den här fenomenografiska studie syftar till att bidra med kunskap om hur fritidspersonal arbetar vid inkludering av nyanlända elever med olika etniska bakgrunder. Studien undersöker detta med utgångspunkt i följande frågeställningar: ”Vilka metoder uppfattar fritidspersonal främjar inkludering av nyanlända elever med olika etniska bakgrunder?” och ”Vilka utmaningar uppfattar fritidspersonal att det finns i arbetet med att främja inkludering av nyanlända elever med olika etniska bakgrunder?”. LÄS MER

  3. 3. ATT SKAPA RELATIONER : Kommunikation mellan förskola och nyanlända föräldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Norberg; [2018]
    Nyckelord :barn; bemötande; pedagoger; samverkan; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra kommunikationen mellan förskolan och nyanlända föräldrar. Två forskningsfrågor skapades med fokus på hur pedagoger kommunicerar med nyanlända föräldrar och hur pedagoger upplever att kommunikationen fungerar. LÄS MER

  4. 4. "Vad mer kan man göra liksom?" : Om samverkan och kommunikation mellan lärare och nyanlända föräldrar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Emelie Fors; [2018]
    Nyckelord :nyanlända; samverkan; föräldrar; kommunikation; skola; elever; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare som undervisar nyanlända elever i grundskolans tidigare år förhåller sig till genomförandet av läroplanens krav på samverkan mellan skola och hem, när det gäller de föräldrar med vilka man ännu inte har ett gemensamt fungerande språk. För att undersöka detta utgår studien ifrån följande frågeställning: • Hur talar lärare som undervisar nyanlända elever i grundskolans tidigare år om läroplanens krav på samverkan mellan skola och hem, när det gäller de föräldrar med vilka man ännu inte har ett gemensamt fungerande språk? Studiens teoretiska utgångspunkter utgörs av socialkonstruktivistiska och poststrukturalistiska teorier med den kritiska diskursanalysen i centrum. LÄS MER

  5. 5. Nyanlända föräldrars röster om den svenska förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Warntoft; Martina Mihalic; [2017]
    Nyckelord :bemötande; föräldrar; nyanländ; pedagoger; social nätverk;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och beskriva sex nyanlända föräldrars uppfattningar om mötet med den svenska förskolan. Studien handlar om nyanlända föräldrars syn på bemötandet av personal i den svenska förskolan, samverkan samt vilka kommunikativa möjligheter och hinder föräldrarna har upplevt i kontakten med förskolan. LÄS MER