Sökning: "sanktioner"
Visar resultat 6 - 10 av 409 uppsatser innehållade ordet sanktioner.
6. Krigets stötdämpare : En flytande växelkurs som en ekonomisk stötdämpare under krig
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Den 24 februari invaderade Ryssland grannlandet Ukraina, vad som många trodde skulle bli en snabb övertagning av landet visar sig vara ett kostsamt och långdraget krig. Detta har skapat en oro världen över och inte bara för invånarna av Ukarina utan också den ekonomiska sidan av konflikten. LÄS MER
7. "Vem ska ansvara för det här?" - En internkomparativ uppsats om värdekedjor i EU-rätten
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Inom ekonomin har begreppet värdekedja funnits sedan 1985 då det myntades av Michael E. Porter, professor vid Harvard Business School. LÄS MER
8. Sanktioners påverkan på företag
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Kriget i Ukraina 2022 har lett till sanktioner mot Ryssland som företag behövt hantera. Studien syftar att undersöka hur företag har hanterat sanktionerna samt undersöka hur företagens nätverk har påverkats genom deras aktörer, resurser och aktiviteter. LÄS MER
9. The versatility of Security Council sanctions - What is the scope of the Security Council’s mandate to decide on sanctions under Article 41 of the UN Charter?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Denna uppsats har studerat säkerhetsrådets mandat under artikel 41 i FN-stadgan, enligt vilken rådet kan besluta om icke-militära sanktioner för att upp-rätthålla internationell fred och säkerhet. I artikeln nämns exempel på ekono-miska och diplomatiska sanktioner, så som vapenembargon eller upphörande av ekonomiska förbindelser, men artikeln är inte uttömmande och befogenhet-erna under artikeln är vidare än så. LÄS MER
10. Lärares uppfattningar av “den ideala samhällskunskapseleven” och dess påverkan på elever med NPF
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka samhällskunskapslärares syn på elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och hur deras bild av dessa elever påverkas av konstruktionen av normalitet och avvikelse i skolkontexter. Studien inleds med en bakgrundsdel där styrdokument i skolan förklaras och de olika NPF-diagnoserna definieras. LÄS MER