Sökning: "schemalagd fysisk aktivitet"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden schemalagd fysisk aktivitet.
1. Erfarenheter av att främja ökad fysisk aktivitet bland elever i grundskolan : En intervjustudie bland idrottslärare
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för hälsovetenskapSammanfattning : Bakgrund: Fysisk aktivitet genererar gynnar folkhälsan, det så ökar det stillasittande beteendet bland barn och ungdomar. Skolan fungerar bra som en hälsofrämjande arena för att främja ökad fysisk aktivitet, men området behöver uppmärksammas. LÄS MER
2. Pulsträning på mellanstadiet : Påverkas koncentrationsförmåga, stämningen i klassen och insomningsförmågan kvällstid?
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Den moderna livsstilen leder till att barn blir allt mindre fysiskt aktiva. Forskning visar att fysisk inaktivitet kan leda till hjärt-kärlsjukdomar, typ 2-diabetes, psykisk ohälsa,benskörhet och fetma. LÄS MER
3. Ökad fysisk aktivitet i skolan : Elevers upplevelser av schemalagd fysisk aktivitet under varje skoldag
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Satsningar för att öka elevernas fysiska aktivitet görs på flera håll inom den svenska skolvärlden. Syftet med den här studien är att undersöka en av dessa satsningar, utifrån elevernas upplevda effekter av den ökade fysiska aktiviteten. LÄS MER
4. Fysisk aktivitet i skolan : En studie om implementering av fysisk aktivitet i grundskolan utöver ämnet idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är var undersöka implementeringsprocessen av fysisk aktivitet utöver ämnet idrott och hälsa på fyra grundskolor. Arbetets frågeställningar var: Vad är skolans incitament för ökad fysisk aktivitet? Vilka förberedelser genomfördes av skolan? Vilken typ av aktivitet är mest framträdande? Vilken roll spelar utvärdering i implementeringsprocessen? Vilka är de avgörande faktorerna i en implementeringsprocess? Metod: I arbetet användes en kvalitativ ansats och empirin samlades in genom intervjuer med fyra individer som på något sätt är ansvariga för en rörelsesatsning på respektive skola. LÄS MER
5. Vad tycker elever om pulsträning? : En studie om elevers upplevelser av schemalagd pulsträning i skolan
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Sedan starten av ett pulsprojekt i Naperville, USA, har flera skolor i Sverige börjat arbeta med pulsträning som ett sätt att öka inlärningen hos elever. Eleverna genomför pulshöjande aktiviteter i en given ansträngningsnivå som sedan ska öka koncentrationen och ge förbättrade resultat i efterföljande teoretiska lektioner. LÄS MER