Sökning: "screening läsning"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden screening läsning.

  1. 11. Pojkars läslust : En studie av digital textanvändning i årskurs 5 och 6

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anna Lekberg; [2016]
    Nyckelord :Digitala texter; läskultur; läslust; pojkar; speciallärare; specialpedagogik; talbok;

    Sammanfattning : I senare PISA-undersökningar tappar svenska elever i läsförståelseresultat och det är främst pojkars resultat som sjunkit. Pojkar i årskurs 4-6 tenderar att tappa lusten att läsa. Det beror till stor del på att textmassorna ökar, språket blir mer avanceras och innehåller fler begrepp. LÄS MER

  2. 12. Synen på standardiserade lästester i gymnasieskolan : En fallstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ramona Davidsson; [2016]
    Nyckelord :gymnasiet; läsförståelse; screening; standardiserade tester; åtgärder för läsning;

    Sammanfattning : I mitt arbete på en gymnasieskola upplever jag att arbetet med screeningtester inte alltid leder till förbättrade resultat för eleverna. Syftet med denna studie var att beskriva och analysera hur specialpedagoger respektive svensklärare beskrev sin syn på standardiserade lästester i form av screening samt hur elever med låga staninevärden fick stöd fram till examen. LÄS MER

  3. 13. Och vad händer sen? : En intervjustudie med lärare, specialllärare och rektorer om skolornas arbete med elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sandra Pettersson; Lena Berglin; [2016]
    Nyckelord :läsning; specialpedagogiska perspektiv; särskilt stöd; screening; interventioner;

    Sammanfattning : The aim of the study was to investigate how teachers, special education teachers and principals describe their schools work with children in reading and writing difficulties. How do they reason about reading and writing difficulties and the cause of it? This study also investigates what kind of support students with these difficulties get in school. LÄS MER

  4. 14. Lässvårigheter i år 1 : en kvalitativ studie om speciallärares erfarenheter av och arbetssätt med lässvårigheter i år 1

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lena Odsander; [2014]
    Nyckelord :lässvårigheter; bedömning; åtgärder; organsiation av åtgärder;

    Sammanfattning : Forskning visar att det är av vikt att upptäcka elever med lässvårigheter tidigt och att sätta in rätt åtgärder på en gång. Syftet med examensarbetet var att belysa speciallärares erfarenheter av och arbete med lässvårigheter i år 1, närmare bestämt ville jag studera tre olika områden, bedömning, åtgärder och organisation av åtgärderna i år 1. LÄS MER

  5. 15. Barns läsinlärning : Betydelsen av att kartlägga elevers läs- och skrivförmåga under de tidiga skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Ann-Sofie Karlsson; Carola Brännlundh; [2013]
    Nyckelord :fonologisk medvetenhet; kartläggning; läsinlärning; screening; språklig medvetenhet; tidiga insatser;

    Sammanfattning : God läsförmåga är en förutsättning för att elever ska kunna tillgodogöra sig kunskaper i skolan. Därför är det viktigt att tidigt uppmärksamma de elever som är i riskzonen att utveckla läs- och skrivsvårigheter. Genom förebyggande arbete under de tidiga skolåren borde antalet elever i läs- och skrivsvårigheter minska. LÄS MER