Sökning: "sfi malmö högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden sfi malmö högskola.

  1. 1. The way ahead - How newly arrived immigrant women perceive their career opportunities in Sweden

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Hellgren; Stephanie Malmros; [2017]
    Nyckelord :Högre utbildningsbakgrund; Karriärutveckling; Migration; Nyanlända kvinnor; SFI;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på nyanlända kvinnor och hur de ser på sina möjligheter till arbete och vidare studier i Sverige. I dagsläget har nyanlända kvinnor i Sverige en längre väg ut i arbetslivet och till vidare studier än nyanlända män, samtidigt som nyanlända som grupp har större svårigheter att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden är inrikes födda. LÄS MER

  2. 2. RTI på sfi RTI. (Respons To Intervention) för kortutbildade sfi-elever med fokus på avkodning och läshastighet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Axmarker; [2017]
    Nyckelord :sfi; kortutbildade; lässvårigheter; avkodning; RTI; förebyggande undervisning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Elever inom utbildning i svenska för invandrare (sfi) som inte har utvecklat läs- och skrivförmåga på sitt modersmål ska få läs- och skrivinlärning inom ramen för sfi-utbildningen Det finns ett forskningsbehov att didaktiskt följa dessa elevers väg mot att bli litterata, i synnerhet för elever med läs- och skrivsvårigheter.Lästeorier bygger på att läsning handlar både om avkodning och förståelse (Kamhi & Catts, 2014) men i andraspråksforskningen har man inte forskat lika mycket på avkodning som man forskat på läsförståelse (Hyltenstam, 2010). LÄS MER

  3. 3. Processbarhetsteorin som ett komplement vid bedömning av skriftlig produktion?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pamela Nasr; [2016]
    Nyckelord :bedömning; bedömningsstöd; grammatik; matriser; nationella prov; Processbarhetsteorin; PT-analys; PT-modell; variation; Sfi;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka huruvida Processbarhetsteorin kan tillämpas som ett komplement vid bedömningen av skriftliga texter i utbildningen i svenska för invandrare, gällande ordförråd och grammatik, för att minimera tolkningsbarheten i Skolverkets bedömningsmatriser. Sex elevtexter från kurs D i utbildningen i svenska för invandrare har bedömts av tre olika lärarpar, i den egna verksamheten, utifrån Skolverkets bedömningsmatris för det nationella provet i kurs D gällande ordförråd och grammatik. LÄS MER

  4. 4. ”I”ll Report to the Writing Workshop…”- Interview Study with SFI Teacher, Mother Tongue Teacher and Special Educator

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nuray Senli Elagöz; [2016]
    Nyckelord :dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; lässtrategier; SFI-elever; språk-; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING/ABSTRAKTTitel: ”Jag anmäler till Skrivverkstan…”. En intervjustudie med SFI-lärare, modersmålslärare och specialpedagog. ”I´ll report to the Writing Workshop…”- Interview Study with SFI Teacher, Mother Tongue Teacher and Special Educator. LÄS MER

  5. 5. Grupparbete eller individuellt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Brith Fryklund; [2016]
    Nyckelord :andraspråksinlärare; grupparbete; individuellt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilket arbetssätt som är effektivast av grupparbete och individuellt arbete för andraspråksinlärare (L2-inlärare) vid explicit grammatikinlärning. Uppsatsen består av blandade metoder, en kvantitativ studie som jämför de båda pedagogiska arbetssätten; grupparbete och individuellt arbete bland vuxna andraspråksinlärare som studerar sfi. LÄS MER