Sökning: "shiers delaktighetsmodell"
Visar resultat 11 - 15 av 67 uppsatser innehållade orden shiers delaktighetsmodell.
11. Participation is the fundamental right of citizenship : LSS-handläggares upplevelse av möjligheter och hinder för barns delaktighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur LSS-handläggare arbetar med delaktighet för Barn medfunktionsnedsättningar i utredningar kring LSS insatser som rör barnet. Teorin utgår från Shiers delaktighetsmodell som utgår från fem delaktighetsnivåer och 3 steg; öppningar, möjligheter och skyldigheter. LÄS MER
12. ”Får jag ta mat själv?” : En observations studie om barns delaktighet i förskolans måltidssituation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Alla barn har rätt till att få vara delaktiga i förskolan enligt förskolans styrdokument. Vi har uppmärksammat att nivån av delaktighet i måltidssituationen varierar mellan olika förskolor, pedagoger och barn. LÄS MER
13. Involverar vi barnen i det här så blir det en helt annan dynamik : Förskollärares beskrivningar av arbetet med delaktighet och inflytande i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Läroplan för förskolan (Lpfö18, 2018) framhåller barns rätt till delaktighet och inflytande men anger inte hur arbetet ska genomföras. Studiens syfte var att få ökad förståelse om förskollärares syn på arbetet med barns delaktighet och inflytande, och för de olika utmaningar och möjligheter de kan möta i arbetet. LÄS MER
14. "Skolan är inte anpassad till barn som inte följer strömmen" : Barns och föräldrars delaktighet i upprättandet och uppföljningen av åtgärdsprogram.
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : As soon as the school realise that a student has special needs, they must make an Individual educational plan (IEP). When the IEP is made both child and parents should participate according to Swedish educational law and United Nations Convention on the Rights of the Child. LÄS MER
15. “Vad är det viktigaste för barnet?” En kvalitativ studie av hur socialsekreterare beskriver sitt arbete med utformningen av umgänge mellan familjehemsplacerade barn och deras biologiska föräldrar.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur socialsekreterare beskriver sitt arbete med utformningen av umgänge mellan familjehemsplacerade barn och deras biologiska föräldrar. Studien gjordes genom kvalitativ metod och bestod av intervjuer med sex socialsekreterare som arbetar inom Socialtjänsten på fem olika familjehemsenheter i Sverige. LÄS MER