Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur läromedlet Singma stöttar och utmanar lärare i deras matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Singma; teaching material; mathematics education; phenomenology; Singma; läromedel; matematikundervisning; fenomenologi;

    Sammanfattning : Matematikundervisningen i Sverige är i hög grad läromedelsstyrd och valet av läromedel påverkar vilken undervisning eleverna får ta del av. Utbudet av läromedel är stort och ett av de läromedel som de senaste åren har blivit populärt är Singma. LÄS MER

  2. 2. Att överleva en psykologisk olycka : En metaetnografi om psykiatrisk omvårdnad för återhämtning efter ett suicidförsök

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Therese Carlson; Maria Gylfe; [2023]
    Nyckelord :Communication; Knowledge; Person-centered care; Recovery; Suicide attempts; Time; Kommunikation; Kunskap; Personcentrerad vård; Suicidförsök; Tid; Återhämtning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Suicidförsök är ett globalt folkhälsoproblem och suicid är en ofta förekommande dödsorsak i världen. Suicidförsök innebär en livshotande självdestruktiv handling med syfte att dö men där personen av någon anledning överlever. Tidigare suicidförsök är en av de främsta riskfaktorerna för suicid. LÄS MER

  3. 3. Att upptäcka dyslexi sent : En kvalitativ studie om högskolestudenter med sen diagnos av dyslexi och deras uppfattningar om sin dyslexi

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Melissa Kurti; Jana Hasi; [2020]
    Nyckelord :dyslexi; kvalitativ metod; högskolestudenter; sen dyslexidiagnos;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en tydligare bild av vad det innebär för den enskilde att få en dyslexidiagnos i sen ålder och om det underlättat för den som fått veta det redan tidigt under skolgången. Studiens syfte är också att undersöka respondenternas erfarenheter och upplevelser före och efter sin diagnos. LÄS MER

  4. 4. Samhällskunskapsundervisning med kontroversiellt innehåll : En studie om samhällskunskapslärares sätt att erfara kontroversiellt innehåll och hur lärare bör förhålla sig till kontroverser i samhällskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Jonathan Larsson; [2019]
    Nyckelord :kontroversiellt innehåll; förhållningssätt; fenomenografi; lärares uppfattningar;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i en fenomenografisk ansats syftar uppsatsen till att undersöka och beskriva samhällskunskapslärares uppfattningar om innebörden av fenomenet kontroversiellt innehåll och uppfattningar om hur man bör förhålla sig till kontroversiellt innehåll i sin undervisning. För detta ändamål ställdes följande frågor: 1. LÄS MER

  5. 5. Moderna språk för alla elever : Framgångsfaktorer för en likvärdig inkluderande språkundervisning ur verksamma pedagogers synvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Bernsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie vill bidra med kunskap kring inkludering och likvärdig delaktighet i moderna språk. Studien tar avstamp i ämnet moderna språk i grundskolans årskurs sex, som genom en lagändring från 1 juli, 2018, blivit obligatorisk och ett eget ämne, med kursplan och kunskapskrav. LÄS MER