Sökning: "skönlitterär analys"

Visar resultat 11 - 15 av 50 uppsatser innehållade orden skönlitterär analys.

  1. 11. Förgänglighet och flerspråkighet : en översättning av Fleur Jaeggys novell ”Den sista fåfängan” med översättningsvetenskaplig kommentar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutet

    Författare :Emma Zampa Hatt; [2022]
    Nyckelord :translation; translation theory; translating prose; dynamic equivalence; Italian; Swedish; lyrical prose; Fleur Jaeggy; översättning; översättningsteori; skönlitterär översättning; dynamisk ekvivalens italienska; svenska; lyrisk prosa; Fleur Jaeggy;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen presenteras och diskuteras min översättning av den schweizisk-italienska författaren Fleur Jaeggys novell ”La vecchia vanesia” (”Den sista fåfängan”), den sista i hennes novellsamling La paura del cielo (Rädd för himlen) från 1994. Utöver översättningen ingår även en analys av källtexten, mitt översättningsteoretiska ramverk och översättningsprincip samt kommentarer på tematiskt uppdelade översättningsproblem som jag har stött på under arbetsprocessen. LÄS MER

  2. 12. "Hur kan man inte läsa?" : En kvalitativ studie om fyra svensklärares arbete med skönlitterär läsmotivation i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anton Andersson; Linnea Wallin; [2022]
    Nyckelord :Läsmotivation; skönlitteratur; undervisning; läsning; svensklärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur svensklärare i årskurs 4-6 arbetar för att stärka elevers skönlitterära läsmotivation. Syftet var också att undersöka vilken betydelse lärarna anser att synen på sig själva som litteraturläsare har för deras arbete med skönlitterär läsmotivation. LÄS MER

  3. 13. Känslor, ord och gestaltningar. Värdet av den socioemotionella utvecklingen : En tematisk innehållsanalys om hur socioemotionellt lärande kan främjas av en skönlitterär bok.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Helena Stål; Sara Hansson; [2021]
    Nyckelord :SEL; socioemotionellt lärande; socialt och emotionellt lärande; känslor; skönlitteratur; känslokunskap;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från en innehållsanalys där syftet är att undersöka hur skönlitteratur kan främja kunskapen om explicita känslor, hur de gestaltas och bemöts av andra karaktärer i boken Musse och Helium Mysteriet med hålet i väggen (2018). Känslokunskap är en del av det socioemotionella lärandet som denna studie utgår ifrån, vilket även kan ses i läroplanens värdegrundsarbete och kan kopplas ihop med kursplanen i svenska. LÄS MER

  4. 14. Multimodala noveller i läromedel : en analys av semiotiska resurser och deras samspel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Pernilla Glans; [2021]
    Nyckelord :svenskämnet; analys; läromedel; multimodalitet; novell; multimodality; textbooks.;

    Sammanfattning : Inledning I läroplanen för grundskolan, under centralt innehåll, står det att eleven ska utveckla och använda sig av “lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier” samt få ta del av “texter som kombinerar ord, bild och ljud, och deras språkliga och dramaturgiska komponenter” (Skolverket 2019). Även om begreppen multimodalitet eller anvisningen att arbeta med multimodala skönlitterära texter inte uttrycks bokstavligen i styrdokumenten kan perspektivet ändå skönjas inom det centrala innehållet genom formuleringarna ovan. LÄS MER

  5. 15. Multimodala noveller i läromedel : en analys av semiotiska resurser och deras samspel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Pernilla Glans; [2021]
    Nyckelord :svenskämnet; analys; läromedel; multimodalitet; novell; multimodality; textbooks.;

    Sammanfattning : Inledning I läroplanen för grundskolan, under centralt innehåll, står det att eleven ska utveckla och använda sig av “lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier” samt få ta del av “texter som kombinerar ord, bild och ljud, och deras språkliga och dramaturgiskakomponenter” (Skolverket 2019). Även om begreppen multimodalitet eller anvisningen att arbeta med multimodala skönlitterära texter inte uttrycks bokstavligen i styrdokumenten kan perspektivet ändå skönjas inom det centrala innehållet genom formuleringarna ovan. LÄS MER