Sökning: "skolans pedagogik"

Visar resultat 6 - 10 av 1213 uppsatser innehållade orden skolans pedagogik.

  1. 6. Estetiska och Kreativa Uttrycksformer i Engelskundervisningen : En kvalitativ undersökning

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emilia Brodén; [2024]
    Nyckelord :Pedagogik; estetiska uttrycksformer; kreativa uttrycksformer; drama i engelskundervisningen; lärares arbete;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur engelsklärare i grundskolans årskurs 4-6 arbetar med estetiska och kreativa uttrycksformer med fokus på drama i sin undervisning. Internationell forskning (Desai 2020, Al-Ghasab 2022) visar att drama som metod använts med positiva resultat för elevers inlärning av engelska som främmande språk. LÄS MER

  2. 7. Språklig och berättarteknisk komplexitet i långa litterära bokserier riktade till F-3 : En språk- och litteraturdidaktisk studie av långserieböcker och deras lärarhandledningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Johanna Bengtsson; Ellie Uggla; [2024]
    Nyckelord :Långseriebok; Lärarhandledning i skönlitterär läsning; litterär repertoar; LIX; LasseMajas Detektivbyrå; PAX; Handbok för superhjältar; Musse Helium;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur elevers möjlighet till språklig utveckling och utveckling av litterär repertoar kan påverkas av läsning av långserieböcker och det innehåll som de tillhörande lärarhandledningarna lyfter fram. Vidare kommer en diskussion om lärarens kompensatoriska uppdrag att föras i förhållande till läsintresse, litterär repertoar och lärarhandledningarnas didaktiska val. LÄS MER

  3. 8. "Jag utgår ifrån mig själv, inte som kvinna eller som icke-man" : Upplevelser av kvinnligt ledarskap inom skolans värld

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Ines Svedin; Olivia Rinaldo; [2024]
    Nyckelord :kvinnligt ledarskap; kvinnodominerad bransch; rektorer; upplevelser;

    Sammanfattning : The principal profession has historically been a male-dominated profession. However, as women entered the industry and became the majority, both salary and status decreased. With that, the responsibility and the amount of work tasks increased to the principal’s role. LÄS MER

  4. 9. EU-undervisning på YouTube : Europeiska unionens inrikespolitiska respektive utrikespolitiska inramning och dess integration i kunskapsområdet nationell politik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Angelica Åström; Mahnoor Lohsar; [2024]
    Nyckelord :EU; Europeiska unionen; inrikespolitik; svensk politik; nationell politik; utrikespolitik; YouTube; undervisningsvideor; samhällskunskapsdidaktik; inramning; framing;

    Sammanfattning : Digital undervisning har blivit alltmer vanligt i skolans värld vilket har många fördelar. Tillgängligt undervisningsmaterial, öppet för alla att ta del av, består bland annat av videor på YouTube. LÄS MER

  5. 10. Läsfrämjande undervisningoch skolbiblioteket som pedagogisk resurs : En kvalitativ intervjustudie om praktiska förutsättningar för grundlärare i årskurs 1–3 att samarbeta med skolbibliotekarier rörande läsfrämjande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annika Lind; Elisa Nasiar; [2024]
    Nyckelord :Grundlärare; Skolbibliotekarie; läsintresse; läsfrämjande; ramfaktorer; samarbete; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad sex grundlärare för de lägre åldrarna upplever för praktiska förutsättningar för samarbete med skolbibliotekarier rörande läsfrämjande undervisning, vilka didaktiska val som görs rörande den läsfrämjande undervisningen och om det upptäcks ett samband mellan nivå av samarbete mellan skolbibliotekarie och lärare och elevernas läsintresse. Studien har sin utgångspunkt i Ramfaktorteorin i kombination med ett händelselogiskt perspektiv. LÄS MER