Sökning: "skolans pedagogik"

Visar resultat 21 - 25 av 1213 uppsatser innehållade orden skolans pedagogik.

  1. 21. “Alla årskurser har olika problem”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emilia Zeijlemaker; Ronja Valdemarsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Normkritik; fritidshem; fritidspedagogisk undervisning; situationsstyrd undervisning; sexualitet; samtycke; relationer;

    Sammanfattning : Sedan benämningen för “sex- och samlevnad” ändrades till “sexualitet, samtycke och relationer”, har ämnet fått en mer betonad del i skolans uppdrag samt blivit en tydligare del av skolans värdegrund. Syftet med denna mindre empiriska studie är att undersöka hur lärare talar om sin roll i skolans uppdrag gällande sexualitet, samtycke och relationer, samt hur lärare beskriver sin undervisning kring området i fritidshemmet. LÄS MER

  2. 22. Elevers perspektiv på lärande till en yrkesroll. En aktionsforskningsstudie tillsammans med elever på ett vård-och omsorgsprogram

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malin Edefors; [2023-09-25]
    Nyckelord :Yrkesprogram; medskapande elever; aktionsforskning; vård-och omsorgsutbildning; lärmiljö; yrkesroll; arbetsplatsförlagt lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka hur elever som aktiva medskapare i ett aktionsforskningsprojekt kan vara med och utveckla den skolförlagda lärmiljön på ett yrkesprogram. Målet är att synliggöra elevers perspektiv av lärandet till en yrkesroll på ett vård-och omsorgsprogram. LÄS MER

  3. 23. Språkstörning. En kvalitativ intervjustudie kring lärares arbete med elever med språkstörning i årskurs 1 till 3 för ökad måluppfyllelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malin Rehnström; Camilla Åkesson; [2023-09-19]
    Nyckelord :språkstörning; årskurs 1-3; ökad måluppfyllelse; framgångsfaktorer; utmaningar; stöd;

    Sammanfattning : De flesta elever med språkstörning placeras i vanlig klass med varierande grad av stöd och språkstörning är mer osynlig än andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vikten av ett proaktivt arbete i skolans tidiga årskurser är en grundläggande förutsättning för ökad måluppfyllelse och att förebygga negativa livskonsekvenser för elever med språkstörning. LÄS MER

  4. 24. Har en förändrad organisation gett effekt på förskolans kvalitet? En fallstudie i Trollhättan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malin Borssén; [2023-07-04]
    Nyckelord :förskolan; styrning; ledning; ledning och organisation;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur en förändrad skolorganisation påverkat förskolans och skolans kvalitet. Teori: I studien används programteori för att söka efter mekanismer som påverkat förändringen samt teori om praktikarkitektur för att förstå kontexten. LÄS MER

  5. 25. Utbildning och den inre konversationen. En intervjustudie ,ed utlandsfödda elever i Sverige.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tove Björkgren; [2023-06-08]
    Nyckelord :Sociologi; agens; den inre konversationen; utbildning; demokrati;

    Sammanfattning : I den svenska skolans läroplan fastslås att utbildningen ska vila på demokratins grund och att utbildningen ska bidra till alla elevers utveckling och likvärdiga samhällsdeltagande. På så sätt kan sägas att skolan har en utjämnande funktion som syftar till att motverka ojämlikhet. LÄS MER