Sökning: "skollagen 2010:800"

Visar resultat 21 - 25 av 162 uppsatser innehållade orden skollagen 2010:800.

  1. 21. Yttre faktorer i klassrummet : Högstadielärares uppfattningar om extra anpassningar sett ur ett specilapedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Marcus Hernegård; [2022]
    Nyckelord :Bakgrund; inkludering; likvärdighet; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Skolan ska enligt Skollagen (SFS 2010:800) förmedla värden som leder till ett livslångt lärande för alla elever, där människans värde är centralt. Elever i behov av stöd ska därför ges extra anpassningar i syfte att skapa lika förutsättningar i skolan. LÄS MER

  2. 22. Likvärdig undervisning : En kvalitativ studie om specialpedagogers beskrivning av förskollärares kompetens att erbjuda undervisning för barn inom autismspektrumtillstånd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Jonasson Blank; Josefine Höjer; [2022]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; delaktighet och inkludering; förskolebarn; förskollärare; likvärdig undervisning; makt; specialpedagoger.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie handlar om specialpedagogers beskrivningar av förskollärares undervisning för barn inom autismspektrumtillstånd (AST). Syftet med studien är att undersöka hur specialpedagoger beskriver förskollärares makt över undervisningen i förskolan och vilken betydelse det har för delaktighet och inkludering för barn inom AST. LÄS MER

  3. 23. Specialpedagogiska samverkansprocesser i förskolan : En metodkombinerad studie utifrån förskollärares perspektiv i relation till styrdokument och yrkesprofession.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lisette Petersson; Therese Wedlund; [2022]
    Nyckelord :Children in need of special support; influencing factors; phenomenography; special education collaboration processes; steering documents.; Barn i behov av särskilt stöd; fenomenografi; påverkansfaktorer; specialpedagogiska samverkansprocesser; styrdokument.;

    Sammanfattning : This study is about how preschool teachers perceive special educational collaboration processes in relation to governing documents. The purpose of the study is to make visible and gain an increased knowledge of how preschool teachers perceive collaboration with special educators around children in need of special support, and how they perceive guidelines about this in the preschool's governing document. LÄS MER

  4. 24. Är förskollärare redo att agera i krissituation? : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelse av krisberedskap ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Maria Söderbacka; [2022]
    Nyckelord :Förskola; krisberedskap; pedagoger; samspel; säkerhet; trygghet;

    Sammanfattning : Det sker regelbundet olika krissituationer på svenska förskolor/skolor. Pågående samhällsdebatt vittnar om brister i trygghet och säkerhet på Sveriges skolor/förskolor, trots att barnen i skolan/förskolan har rätt att vistas i en verksamhet som är både trygg och säker, enligt både skollagen (SFS 2010:800), barnkonventionen (2009) och förskolans läroplan (Skolverket 2018, s. LÄS MER

  5. 25. Kroppsnormer i bildundervisningen : Normer om kroppsgestaltning i gymnasial bildundervisning ur ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Brask Henna; [2022]
    Nyckelord :normkritik; kroki; människans anatomi; kroppens proportioner; funktionsfullkomlighet; normbrytande kroppar;

    Sammanfattning : I gymnasial bildundervisning råder normer om hur kroppsgestaltning undervisas om och vilka kroppar som får representeras i samband med detta. Både Skollagen (SFS 2010:800) och gymnasieskolans läroplan (Skolverket, 2011a) föreskriver att skolan aktivt ska arbeta mot en bredare representation och allas lika värde. LÄS MER