Sökning: "skolväsende"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet skolväsende.
1. Bland ettor och nollor – ett digitalt klassrum : Distansundervisning och gymnasieelevers lärande
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Uppsatsen syftar till att synliggöra de mekanismer som leder till att vissa elever klarar sig mer eller mindre bra i ett distansbaserat skolväsende, visa på dess konsekvenser på lärande och hur det skiljer sig åt beroende på elevens socioekonomiska bakgrund. Studien ämnar således utforska hur lärande påverkas av distansundervisning i rådande pandemi. LÄS MER
2. ”Allt du gör med fler av dina sinnen gör ju att dukommer ihåg bättre” : En kvalitativ intervjustudie gällande svensklärareserfarenheter av skrivutvecklande arbete gällande digitalaverktyg i kombination med estetiska lärprocesser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Hösten 2017 fastslog regeringen att svenskt skolväsende skulle bli ledande i att använda sig avdigitaliseringens möjligheter. Strategin kom att kallas den nationella digitaliseringsstrategin.Till grund för detta reviderades styrdokumentet Lgr 11 rörande digitala verktyg. LÄS MER
3. Statens och marknadens roller i svenskt skolväsende : En idéanalys av statliga och vinstdrivande skolaktörer i frågan om offentlighetsprincipen och friskolor.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Drawing from New public management-philosophy and economic theory of credence goods,the purpose of this study is to examine state actors’ and for-profit actors’ views on the role ofthe state and market in the Swedish school system. Using qualitative analysis of ideology and ideal types of three different public management models, this study strives to achieve its goalby assessing three state actors and five for-profit school actors concerning the proposal toinstitute the principle of public access to information in private schools during the period2011-2019. LÄS MER
4. Sekt eller samfund? Läroböckers skildringar av Jehovas vittnen : En komparativ och kvalitativ litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : Hur religion och andra livsåskådningar framställs i läroböcker är ett nödvändigt fält att vetenskapligt forska om. Vi lever i ett digitaliserat samhälle och kontinuerligt emottar ny information; sålunda har religionsämnet tillfallit att bli ett ytterst relevant läroämne. LÄS MER
5. Handling eller handlande – en kvalitativ studie om svenskämnets demokratifostran
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Både det svenska samhället och dess skolväsende vilar på demokratins grunder. Det senare nämns allra först under ”Skolans värdegrund och uppgifter”. Eftersom den genomsnittliga ungdomen tillbringar 12 år i skolans värld blir den av stor vikt för fostrandet av aktiva samhällsmedborgare. LÄS MER