Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kreativt skrivande : mer än bara ord. Lärares uppfattningar av det kreativa skrivandet i ämnet svenska mot årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tuva Djupbäck; Alexandra Kirtzell; [2023]
    Nyckelord :kreativt skrivande; fritt skrivande; skrivundervisning; skrivstrategier; fantasi; lärarperspektiv; skrivmotivation;

    Sammanfattning : Kreativt skrivande kan främja elevers kunskapsinhämtning samt utveckla elevers tankevärld och ge möjlighet till att använda sin fantasi. Olika former av skrivande utvecklar elevers språkkompetenser och möjligheter att anpassa skrivandet efter syfte och mottagare, vilket kan bidra till en välutvecklad kommunikationsförmåga. LÄS MER

  2. 2. Handskrift eller digitala skrivmedel? : En kvantitativ studie om elevers val av skrivmedel vid textskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Berlin; Cecilia Svärd; [2022]
    Nyckelord :handskrift; digitala skrivmedel; elevperspektiv; skrivutveckling; flerspråkighet; tidig skrivundervisning;

    Sammanfattning : Syfte: Att identifiera den faktiska fördelningen i skrivundervisningen bland elever i årskurs 3 utifrån hur många som väljer att skriva sina texter på dator respektive för hand när valet står fritt samt att identifiera eventuella faktorer till varför. Metod: En kvantitativ enkätstudie utfördes med sammanlagt 86 deltagare. LÄS MER

  3. 3. Elevers upplevelser av fanfiction och kamratbedömning i språkundervisningen : En fallstudie av två högstadieklasser i franska och tyska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Isabell Hedström; [2022]
    Nyckelord :fallstudie; fanfiction; franska; kamratbedömning; moderna språk; tyska;

    Sammanfattning : Fanfiction är en relativt ny textgenre som kan användas i klassrumsundervisningen. Mig veterligen finns ingen svensk forskning om användandet av fanfiction som undervisningsmetod på högstadiet i något av de moderna språken. Ett projekt med fanfictionskrivande har därför genomförts i två klasser med moderna språk i årskurs 9. LÄS MER

  4. 4. Mitt, ditt eller vårt – vad gäller och vilket skydd ger lagen en efterlevande sambo?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Johanna Holm Stenbeck; [2022]
    Nyckelord :familjerätt; sambo; arv; efterlevandeskydd; Law and Political Science;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING En allt större andel av befolkningen sammanlever som sambor. Sambolagen (2003:376) reglerar fördelning av det gemensamma hemmet vid samboförhållandets upplösning, med huvudsyftet att erbjuda ett minimiskydd för den svagare parten. LÄS MER

  5. 5. Färgtemperaturens påverkan på kvinnors upplevda trygghet utomhus

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

    Författare :Alice Auregård; [2021]
    Nyckelord :Färgtemperatur; CCT; ljusfärg; trygghet; genusperspektiv; utomhusbelysning;

    Sammanfattning : Syfte: Allt fler svenskar känner sig otrygga utomhus när det är mörkt, speciellt kvinnor som till och med i vissa fall väljer att inte gå ut. Denna otrygghet begränsar kvinnors rörelsefrihet utomhus. LÄS MER