Sökning: "sociala helheter"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden sociala helheter.

  1. 1. Sociala helheter och sociala praktiker : att kunna delta i den sociala världen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Filosofiska institutionen

    Författare :Nathan Carlshamre; [2024]
    Nyckelord :social ontology; opaque social facts; Amie Thomasson; John Searle; Åsa Burman; Robert B. Brandom; power; deontology; status functions; Miranda Fricker; holism; social wholes; economic class; capitalism; racism; social ontologi; opaka sociala fakta; Amie Thomasson; John Searle; Åsa Burman; Robert B. Brandom; makt; deontologi; statusfunktioner; Miranda Fricker; holism; sociala helheter; ekonomisk klass; kapitalism; rasism;

    Sammanfattning : In this essay I attempt to show that both the weak interpretation and the strong interpretation of what John Searle calls the principle of self–referentiality for social phenomena should be abandoned. This, I argue, is because they give rise to what I, following Burman (2023), call ”location problems” for opaque social phenomena and for social wholes, as well as a faulty understanding of social power. LÄS MER

  2. 2. Uppgiftstyper i läromedel i svenska för årskurs 3

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Katja Hvenmark-Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Learning Materials; Textbook; Workbook; Swedish; Literacy; grade 3; Task Types; High Literacy; Reading; Writing; Läromedel; svenskämnet; litteracitet; årskurs 3; uppgiftstyper; uppgiftskultur; High Literacy; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate task types in learning materials for Swedish in school year 3. The research questions are: 1. Which types of assignments for reading and writing tasks are included in the learning materials? 2. What are the purposes of the reading and writing tasks in the learning materials? 3. LÄS MER

  3. 3. “De kommer till skolan inte bara för att lära sig själva utan de kommer hit för att träffa sina kompisar och för att vara en deli den här gruppen.” : En kvalitativ studie om rastens betydelse för elevers välbefinnande

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnéa Backström; Carina Augustsson; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet - inkludering; funktionsvariationer i grundskola grundsärskola; KASAM; elevers sociala kompetens på raster; skolpersonals stödinsatser;

    Sammanfattning : I skolan ställs höga krav på elevers sociala kompetens och förmåga att skapa och upprätthålla relationeri allmänhet och för elever som har funktionsvariationer i synnerhet (Andersson, 2020). Aktuell forskning visar även att socialt utanförskap har negativ inverkan på kunskapsinlärningen då denna påverkar både fysiskt- och psykiskt mående medan trygga, inkluderade och delaktiga elever lättare når framgångar i sitt lärande. LÄS MER

  4. 4. Matematiklärares och speciallärares erfarenheter kring kartläggningar av elevers taluppfattning i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joanna Nilegren; Anna Roslund; [2019]
    Nyckelord :formativt arbetssätt; kartläggning; matematik; speciallärare; taluppfattning;

    Sammanfattning : Nilegren, Joanna & Roslund, Anna (2019). Matematiklärares och speciallärares erfarenheter kring kartläggningar av elevers taluppfattning i årskurs 4. Speciallärarprogrammet, matematikutveckling. Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Förskolan - barns språkmiljö : Förskollärares beskrivningar av språkstimulerande arbete med barn i språksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Susanne Lund; Linda Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Fysisk lärmiljö; förskola; förskollärare; social lärmiljö; specialpedagogik; språklig lärmiljö; språkstimulans; språksvårighet; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur förskollärare arbetar med språkutveckling i förskolan för barn som är i språksvårigheter. Studien har en kvalitativ forskningsansats och sju förskollärare från sex olika förskolor har intervjuats. LÄS MER