Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 163 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Trygghet genom förändring : Om hur stadsdelar med socioekonomiska utmaningar kan utvecklas och gestaltas för att öka tryggheten och säkerheten, för i synnerhet barn och unga.

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Elin Holmström; Sofia Renbjörk; [2023]
    Nyckelord :Children; young people; security; insecurity; safety; socioeconomic challenges; million program areas; segregation; socioeconomically disadvantaged; homogeneity; neighborhood effect; collective capacity; social capital; Barn; unga; trygghet; otrygghet; säkerhet; socioekonomiska utmaningar; miljonprogramsområden; segregation; socioekonomisk svag; homogen; grannskapseffekt; kollektiv förmåga; socialt kapital;

    Sammanfattning : Segregation är ett samhällsproblem som är en av Sveriges största utmaningar, där stadsdelar med socioekonomiska utmaningar har ökat i Sverige och återfinns i de flesta av Sveriges kommuner. Stadsdelar med socioekonomiska utmaningar karaktäriseras inte sällan av faktorer som påverkar tryggheten, och en majoritet av invånarna i dessa stadsdelar tenderar att känna sig extra utsatta och otrygga i samhället, inte minst barn och unga. LÄS MER

  2. 2. Stressade socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd : En kvalitativ studie om hur socialsekreterare upplever sin arbetssituation kopplat till stress på ett socialkontor i Malmö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Sanita Kadenic; [2023]
    Nyckelord :social worker; financial assistance; public service; coping; Karasek and Theorells demand-controll and supportmodel; work stressors; social work;

    Sammanfattning : Author: Kadenic, Sanita. Stressed social secretaries in financial assistance. A qualitative study on how social secretaries experience their working situation linked to stress at a social office in Malmo. Degree project in social work, 15/30 högskolepoäng. LÄS MER

  3. 3. " Det blev inte som jag tänkt mig"

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonas Bokne; Matilda Svensson; [2019]
    Nyckelord :kompletterande aktör; arbetslöshet; högskola universitetsutbildning; etablering; karriärutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det är många individer i Sverige som väljer att påbörja eftergymnasiala utbildningar med en målsättning att få ett stimulerande arbete inom sina utbildningsområden. I en del fall blir individer arbetslösa efter avslutade högskole- och universitetsutbildningar och det kan få negativa konsekvenser för individen och samhället. LÄS MER

  4. 4. FÖRÄLDRAR MED MIGRATIONSBAKGRUND OCH BARN MED NEUROPSYKIATRISK FUNKTIONSNEDSÄTTNING– UTIFRÅN PROFESSIONELLAS PERPEKTIV

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Yasmin Ibrahim; [2018]
    Nyckelord :Migrationsbakgrund; Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; Professionella; Familjen;

    Sammanfattning : Ibrahim, Y. Föräldrar med migrationsbakgrund och barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. ”Utifrån professionellas perspektiv”. Examensarbete i Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap(15 HP). LÄS MER

  5. 5. Normalitet och avvikelse - En normal elev det finns ju inte, alla är så olika

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotta Svensson; Kristin Strand; [2017]
    Nyckelord :individualisering; inkludering; normer; systemteori; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Program och kurs: Specialpedagogprogrammet/ Magisteruppsats 15hpNivå: Avancerad nivåTermin/år:Ht 2016Handledare: Bernt GunnarssonExaminator:Lisa HellströmTitel/ Rapportnummer:Normalitet och avvikelseNyckelord:individualisering, inkludering, normer, specialpedagogiska perspektiv, systemteori, ________________________________________________________________Syfte: Syftet med vår studie var att undersöka hur några lärare resonerar kring normalitet och avvikelse. Syftet var också att undersöka om det finns några skillnader mellan hur några lärare i förskoleklass och lärare i mellanstadiet resonerar kring begreppen, samt att utifrån studiens resultat dra slutsatser rörande specialpedagogens arbete. LÄS MER