Sökning: "spanska 4"

Visar resultat 26 - 30 av 39 uppsatser innehållade orden spanska 4.

  1. 26. Språkeleven som kunde tala med texter. En studie om skönlitteratur som redskap för elevens kompetensutveckling i fyra läromedel i spanska 3

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofía García Nespereira; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker jag hur användningen av skönlitteratur visar sig relevant – eller inte – för elevens kompetensutveckling i fyra läromedel för Spanska 3. Mitt huvudsyfte är tvådelat. LÄS MER

  2. 27. Lärarens tolkning av ämnesplanen – en viktig länk mellan Skolverket och eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Svensson; [2016]
    Nyckelord :moderna språk; ämnesplan; kursplan; gymnasieskola; synligt lärande; constructive alignment; teacher thinking; måluppfyllelse; elevinflytande;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utgörs av två delar. Huvuddelen är en kurspresentation av Spanska steg 4 på gymnasiet som jag har utformat med utgångspunkt i aktuella styrdokument och med anpassningar till mina elevgrupper. Hänsyn har tagits till forskning om synligt lärande (John Hattie) och constructive alignment (John B. LÄS MER

  3. 28. Att tala på målspråket i undervisningen i moderna språk : Ur ett lärarperspektiv: Vad motiverar högstadieelever att studera spanska?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Marisa Gadea; [2014]
    Nyckelord :motivation; moderna språk; spanska; muntlig färdighet; GERS;

    Sammanfattning : Språkvalet i grundskolan idag är ett milt obligatorium det vill säga eleverna tvingas att välja ett språk men kan senare välja att hoppa av och börja den så kallade svenskengelskan (SvEn). Ämnet är betygslöst och ställer således inget egentligt krav på eleven och följderna blir inte så allvarliga då man i slutet på grundskolankan välja bort ett ämne inför gymnasievalet. LÄS MER

  4. 29. Más allá del panfleto político: Intertextualidad e ideología en Espejos - una historia casi universal de Eduardo Galeano

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Spanska

    Författare :Ulf Littorin; [2013]
    Nyckelord :Eduardo Galeano; Espejos; intertextualidad; los nadies; marxismo; microrrelato; Science General;

    Sammanfattning : El propósito de este estudio es investigar si la crítica literaria e ideológica dirigida hacia obras anteriores de Eduardo Galeano es válida en el caso de Espejos – una historia casi universal. Analizando la elaboración intertextual y el contenido del libro se intenta responder a la crítica, que se ha concretizado en cuatro argumentos fundamentales: 1) la dificultad de valorar las fuentes de Galeano; 2) la apropiación de la voz de los nadies; 3) la invulnerabilidad del autor; y 4) el marxismo romantizado. LÄS MER

  5. 30. "La leyenda tiene una base real" : Análisis crítico del discurso de un artículo de El País

    Kandidat-uppsats, Spanska

    Författare :Patrik Jansson; [2013]
    Nyckelord :critical discourse analysis; van Dijk; racism; discrimination; media discourse; minorities; Spain; kritisk diskursanalys; van Dijk; rasism; diskriminering; mediediskurs; minoriteter; Spanien; análisis crítico del discurso; Van Dijk; racismo; discriminación; discurso mediático; minorías; España;

    Sammanfattning : This paper carries out a critical discourse analysis (CDA) of the article "¿Chinofobia?” published by the Spanish newspaper El País. It applies the theory of racist discourse in the media as formulated by Teun A. van Dijk. LÄS MER