Sökning: "special educational tools"

Visar resultat 21 - 25 av 53 uppsatser innehållade orden special educational tools.

  1. 21. Specialpedagogik och socialt arbete - samarbete i skyddat boende med familjer som är utsatta för våld i hemmet

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Staxlund; [2018]
    Nyckelord :domestic violence; sheltered housing; social work; special education; trauma;

    Sammanfattning : Background: Children who grow up in families where violence prevails at home is in a traumatic situation and is at increased risk of developing mental health issues. Some of the exposed families come to sheltered housing. There special education and social workers work to support, protect and help them in the emergency crisis they are. LÄS MER

  2. 22. Nyanlända elever, lärande och inkludering : En studie om undervisningens utformning i grundskolan ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Jakobsson; [2018]
    Nyckelord :Teaching strategies; direct integration; preparation class; additional adjustments; scaffolding; translanguaging; Undervisningsstrategier; direktintegrering; förberedelseklass; extra anpassningar; stöttning; translanguaging;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att beskriva hur undervisning i grundskolan utformas för nyanlända elever samt hur utformningen av undervisningen inverkar på elevernas lärande och inkludering. Frågorna som belystes var; Hur motiverar olika skolor sin utformning av undervisning för nyanlända elever? Hur utformar de olika skolorna stöttning och extra anpassningar, så att nyanlända elevers lärande underlättas? Hur beskrivs synen på inkluderande undervisning och hur omsätts den i verksamheten på olika skolor? Studien genomfördes med kvalitativ fenomenografisk metod. LÄS MER

  3. 23. Dansens möjligheter : Undervisning för elever med icke-normativa förutsättningar: Aktionsforskning på Kulturskolans Resurscenter

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Karin Erika Johansson; [2017]
    Nyckelord :Dansdidaktik; normer; funktionsnedsättning; aktionsforskning;

    Sammanfattning : This Study is an action research, investigating didactic approach by three different dance teachers at the Resource Centre at the Community School of Arts in Stockholm. The Resource Centre offer activities after school, for children and young people with disabilities or students who are in need of smaller groups. LÄS MER

  4. 24. Specialpedagogens verktyg : samtal för att bygga relationer

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Gunilla Paulsson; Ing-Marie Åkerblom; [2017]
    Nyckelord :Dialogfilosofi; förskollärare; grundskollärare; organisering; relation; samarbete; samtal; samtalspartner; specialpedagog och specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Specialpedagogen har etablerat en ny yrkesroll där det förespråkas goda relationer. Vi utgår ifrån mellanmänskliga relationer när vi vill förstå oss själva och varandra. Goda relationer utvecklas och skapas i mötet med andra. LÄS MER

  5. 25. GEOVIB : An Application to SupportVisually Impaired and Blind Children inFollowing Geometry Lectures

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medieteknik (ME)

    Författare :Julia Schmidt; [2017]
    Nyckelord :Visually impaired and blind; children; geometric shapes; gure annotation; inclusive classroom; android application; accessibility of visual information; HCI;

    Sammanfattning : Inclusive education has increased in popularity over the last two decades. Inclusiveclassrooms consist of children from diverse backgrounds and with variousimpairments, with special educational needs. Children with special educationalneeds in vision require assistive tools to access visual information. LÄS MER