Sökning: "special educational tools"

Visar resultat 16 - 20 av 53 uppsatser innehållade orden special educational tools.

  1. 16. Kan vi räkna med digitaliseringen? : En systematisk litteraturstudie om elever i särskilda utbildningsbehov i matematik och digitala verktygs funktion för deras lärande

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Julia Lundkvist; Elina Bild; [2019]
    Nyckelord :Matematik; svårigheter; behov; digitala verktyg; funktion; specialundervisning;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie inriktar sig på elever i särskilda utbildningsbehov i matematik och syftar till att reda ut ifall ett visst hjälpmedel som pedagogiskt verktyg har vetenskapligt stöd. Mer specifikt ligger fokus på att svara på om det finns vetenskapligt stöd för att använda digitala verktyg som ett medel för lärande för elever i särskilda utbildningsbehov i matematik. LÄS MER

  2. 17. Kollegialt lärande för elevers bästa? : Ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Trine Plesner; [2019]
    Nyckelord :Cooperation; special need teachers; Samarbete; pedagoger; gymnasiet;

    Sammanfattning : Arbetet syftar till att få djupare förståelse för hur pedagoger ser på kollegialt lärande och forskningsfrågorna fokuserar pedagogers syn på organisation av kollegialt lärande, värdet av kollegialt lärande för att stödja elevers måluppfyllelse och vilka möjligheter och hinder de menar finns i arbetet med kollegialt lärande. Som analysverktyg används teorier om kollegialt lärande och samarbete samt teorier skolutveckling och specialpedagogiska perspektiv. LÄS MER

  3. 18. Läs- och skrivundervisning för alla elever : några lärares syn på sitt och speciallärares uppdrag att skapa en språkligt tillgänglig undervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ann Wernered Knutsson; Carina Svensson; [2019]
    Nyckelord :Reading and writing education; written language development; socio-cultural perspective; Special education teacher; special educational perspective; accessible learning environment; Läs- och skrivundervisning; skriftspråksutveckling; sociokulturellt perspektiv; speciallärare; specialpedagogiska perspektiv; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Språket har stor betydelse för utveckling och lärande och det är viktigt att alla elever får en god start i sin skriftspråkliga utveckling. Elever kommer till skolan med olika förutsättningar och skolan har ett uppdrag att möta alla elever så de utvecklas så långt som möjligt. LÄS MER

  4. 19. Digitalisering i förskolan : Betydelsen av IKT för barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Janna Eurén; [2018]
    Nyckelord :Preschool; digital tools; special education; leadership; competence development; Förskolan; digitala verktyg; specialpedagogik; ledarskap; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få ökad kunskap om förskollärares och förskolechefers tankar och erfarenheter gällande arbetet med digitalisering i förskolan och hur digitala verktyg kan underlätta för barn i behov av särskilt stöd. För att få svar på syftet och forskningsfrågorna användes kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 20. Visuellt stöd på gruppnivå : Uppfattningar och erfarenheter hos pedagoger i förskola och skola av att arbeta med visuellt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Liv Sjöström; Helena Ödling; [2018]
    Nyckelord :Visual support; special educational tools; inclusion; preschool; elementary school; sociocultural theory; relational perspective; reversed inclusion; children in need of special support;

    Sammanfattning : In today's Swedish preschool and elementary school all children are entitled to an inclusive education, where they receive the support and are presented with the educational challenges they are perceived to be in need of. To meet the needs and preconditions of all children, the educational mission of teachers today involves the apply of special educational tools, such as for example the use of visual support. LÄS MER