Sökning: "special educational tools"

Visar resultat 11 - 15 av 53 uppsatser innehållade orden special educational tools.

  1. 11. Tidiga insatser - Hur kompetensen hos speciallärare med inriktning mot matematik används för att garantera tidigt stöd

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

    Författare :Monica Lindblom; [2020]
    Nyckelord :Read-write-count-guarantee; special teacher; mathematics; early intervention; proactive work; Läsa-skriva-räkna-garantin; speciallärare; matematik; tidiga insatser; proaktivt arbete;

    Sammanfattning : Denna studie har ett tvådelat syfte. Huvudsyftet är att bidra med kunskap om hur kompetensen hos speciallärare med specialisering mot matematikutveckling används för att garantera tidigt stöd i matematik. LÄS MER

  2. 12. Nyanlända elevers litteracitet i gymnasiesärskolan : Några lärares beskrivningar av sina villkor för att utveckla nyanlända elevers litteracitet på nationellt program i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lovisa Jensen; Eva Nygård; [2020]
    Nyckelord :Intellectual disability; newly arrived students; literacy; mother tongue; Swedish as a second language; mapping; the national program; the special needs upper secondary school; Intellektuell funktionsnedsättning; nyanlända elever; litteracitet; modersmål; svenska som andraspråk; kartläggning; nationellt program; gymnasiesärskolan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur några lärare som undervisar i svenska/svenska som andraspråk beskriver sina villkor i arbetet med att utveckla nyanlända elevers litteracitet på nationellt program i gymnasiesärskolan. Utifrån syftet formulerades två frågeställningar: Vilka verktyg, metoder, material och strategier använder sig lärarna av för att utveckla nyanlända elevers litteracitet i gymnasiesärskolan? och Hur beskriver lärare som undervisar i svenska/svenska som andraspråk i gymnasiesärskolan sina möjligheter att utveckla nyanlända elevers litteracitet? En kvalitativ ansats användes där halvstrukturerade intervjuer genomfördes med tio lärare i gymnasiesärskolan. LÄS MER

  3. 13. Specialpedagogens förutsättningar för att arbeta förebyggande och hälsofrämjande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Camilla Van Beuningen; Danni Åberg; [2020]
    Nyckelord :arbeta förebyggande och hälsofrämjande;

    Sammanfattning : For some time now, the debate about "a school for all" has been debated in public contexts. In Sweden, the emphasis was on all schools working more towards prevention and health promotion. LÄS MER

  4. 14. "Det är ett teamarbete" : Rektors roll inom elevhälsan ur ett systemteoretiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Bondegård; [2020]
    Nyckelord :Student health; student health team; principal; collaboration; learning; health; Elevhälsa; elevhälsoteam; rektor; samverkan; lärande; hälsa;

    Sammanfattning : I denna studie med syftet att beskriva hur rektorer verksamma inom årskurs 7-9 upplever sitt arbete att leda och samordna elevhälsan kopplat till utbildningen mål, har 14 rektorer och biträdande rektorer deltagit i en enkätundersökning. De underliggande frågorna som utforskas i studien är hur rektorerna beskriver sin egen roll inom elevhälsan, vilka verktyg de använder för att styra mot utbildningens mål, hur beskriver de samverkan mellan elevhälsan och övrig personal och i vilken omfattning de upplever att elevhälsans kompetens används hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande. LÄS MER

  5. 15. Students´Experience of School Support in Dyslexia

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :anna-karin stjernstrom; [2019]
    Nyckelord :dyslexia; school support; digital support; sociocultural pedagogy; inclusion;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to research the experience of support in school for five students with dyslexia. Based on the above, the type of support the students received was examined, their individual experience with their learning difficulties, digital technology and their views about themselves and their individual learning. LÄS MER