Sökning: "special needs education practice"

Visar resultat 41 - 45 av 72 uppsatser innehållade orden special needs education practice.

  1. 41. Play Time/Social Time : ett sätt att främja inkludering i svensk förskola?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Suzanne Aldskogius; Katja Persson; [2016]
    Nyckelord :Special education; social interaction; participation; Play Time Social Time; play; Preschool; Specialpedagogik; socialt samspel; delaktighet; Play Time Social Time; lek; förskolan;

    Sammanfattning : Forskning visar att barn i behov av särskilt stöd inte deltar i lek med kamrater i samma utsträckning som sina kamrater och därmed riskerar att missa viktiga delar i sin utveckling såsom samspel och delaktighet. Syftet med denna studie var att undersöka möjligheter och hinder med det evidensbaserade materialet Play Time/social Time som metod för att utveckla sociala färdigheter och samspel i lek hos barn i behov av särskilt stöd och deras kamrater. LÄS MER

  2. 42. Att introducera, befästa och använda nya begrepp i samhällsorienterande ämnen : En fallstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ing-Marie Berander; [2016]
    Nyckelord :words and concepts; introduce; consolidate; use; language disorder diagnosis; society orientated subjects; functional methods; personal support; primary school grade 4; ord och begrepp; introducera; befästa; använda; språkstörningsdiagnos; samhällsorienterande ämnen; funktionella metoder; personligt stöd; grundskolan årskurs 4;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att studera vilka olika arbetssätt läraren använder för att introducera, befästa och använda nya begrepp i undervisningen i samhällsorienterande ämnen (SO) samt hur undervisningen uppfattas av elever med språkstörningsdiagnos i en klass i årskurs 4. Utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv är fokus att hitta arbetssätt som stöder lärandet för elever med språkstörningsdiagnos. LÄS MER

  3. 43. Ett språkämne bland andra? : En policystudie om modersmålsundervisning i grundskolan

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tatiana Mikhaylova; [2016]
    Nyckelord :mother tongue instruction; curriculum theory; discourse analysis; policy analysis; language education policy;

    Sammanfattning : The main objective of this study is to increase knowledge of how mother tongue as a school subject is constructed, legitimized and positioned at the policy level. Based on the analysis of governmental policy documents, the thesis deals with mother tongue instruction (MTI) in the Swedish compulsory school, its historical development and status among other language subjects. LÄS MER

  4. 44. Vårdnadshavarnas erfarenheter kring stödet till sitt barn med intellektuell funktionsnedsättning. : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Therése Norenbom; [2016]
    Nyckelord :intellectual disabilities; guardians; schools for children with special needs; LSS administrators; children- and youth habilitations personnel; Bronfenbrenners developmental ecological model; intellektuell funktionsnedsättning; vårdnadshavare; särskola; LSS-handläggare; Barn- och ungdomshabiliterings personal; Bronfenbrenners utvecklingsekologiska modell;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to deepen the knowledge of guardians experiences of coordination between the various support measures for their children with intellectual disabilities in special schools. My research questions are to find out how the guardians describe the contact with LSS administrators, child and youth habilitation personnel and specialist teachers in schools for children with special needs as well as the experiences of the guardians based on their contacts with LSS administrators, child and youth habilitation personnel and specialist teachers in special schools. LÄS MER

  5. 45. Utmaningar i undervisningen utifrån ett inkluderingsperspektiv på handelsprogrammet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Anna Dragovic Baus; [2016]
    Nyckelord :vocational education; vocational students; vocational teachers; inclusion; challenges; business and administration programme; yrkesutbildning; yrkeselever; yrkeslärare; inkludering; utmaningar; handelsprogrammet;

    Sammanfattning : Ett inkluderande arbetssätt kan sammanfattas i att en skolverksamhet ska möta varje elev utifrån elevens förutsättningar och behov. Teori och forskning visar att inkludering är ett komplext begrepp som kräver kunskap för att som yrkesverksam inom skolverksamheten kunna omsätta teori till praktisk handling. LÄS MER