Sökning: "special needs education practice"

Visar resultat 26 - 30 av 72 uppsatser innehållade orden special needs education practice.

  1. 26. Rektorers föreställningar gällande lärares kompetensutveckling

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Charlotte Helgesson; [2019]
    Nyckelord :discourse analysis; discourse theory; continuing professional education; collegial collaboration; competence development; leadership; principal; school culture; school development; strategy; diskursanalys; diskursteori; fortbildning; kollegialt lärande; kompetensutveckling; ledarskap; rektor; skolkultur; skolledare; skolutveckling; strategi;

    Sammanfattning : I läroplanen framgår att rektor har ett särskilt ansvar för att lärare ska få den kompetensutveckling som krävs för att de ska kunna utföra sitt uppdrag på ett professionellt sätt. Detta får givetvis konsekvenser för rektors arbete. LÄS MER

  2. 27. Needs for development towards a more inclusive education system:  The case of Finland : A systematic literature review from 2009 to 2019

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Iida Puomila; [2019]
    Nyckelord :Inclusion; inclusive education; education; primary school; children with special educational needs; children in need of special educational support; Finland;

    Sammanfattning : The movement towards developing existing education systems to be more inclusive can be seen worldwide. However, even in a country such as Finland where inclusive ideology has been promoted in national policies for a considerable time, there are existing needs for development that need to be examined. LÄS MER

  3. 28. Mind the Gap : en fallstudie om framgångsfaktorer och delaktighet vid övergångar mellan skolmiljöer.

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Johanna Wikdahl; Katarina Witting; [2019]
    Nyckelord :Delaktighet; lärande; lärmiljöer; progression; samverkan; övergångar;

    Sammanfattning : Preschool, preschool class and comprehensive school are separate forms of schooling in Sweden. As a consequence, Swedish children experience two transitions between three school forms in little more than a year’s time. The aim of this qualitative study is to provide a better understanding of successful transitions. LÄS MER

  4. 29. Omsorg och kunskap i grundsärskolan : 6 lärare beskriver grundsärskolans vardag före och efter LGSÄR 11:s införande i förhållande till begreppen omsorg och kunskap

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :André Mattsson; Henrysson Mats; [2019]
    Nyckelord :Care; compulsory school for students with intellectual disabilities; knowledge; LGSÄR11; relational; special needs; teacher; Grundsärskola; kunskap; LGSÄR11; omsorg; relationell; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare som arbetar i grundsärskolan upplever grundsärskolan idag utifrån begreppen kunskap och omsorg. Rapporter från Skolverket (2001; 2009; 2010) har påvisat att grundsärskolan innehåller för mycket omsorg på eventuell bekostnad av kunskaper. LÄS MER

  5. 30. Socialt och emotionellt lärande som redskap

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Tina Palm; [2019]
    Nyckelord :Social and emotional learning; skills; children in need of skilled educators; collaboration; educators experience; Socialt och emotionellt lärande; redskap; barn i behov av skickliga pedagoger; samarbete; pedagogers upplevelser;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate work on social and emotional learning in the everyday practice of 221 educators working in preschools and schools. With using a mixed method both quantitative and qualitative information was gathered. LÄS MER