Sökning: "special needs education practice"
Visar resultat 26 - 30 av 72 uppsatser innehållade orden special needs education practice.
26. Rektorers föreställningar gällande lärares kompetensutveckling
Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : I läroplanen framgår att rektor har ett särskilt ansvar för att lärare ska få den kompetensutveckling som krävs för att de ska kunna utföra sitt uppdrag på ett professionellt sätt. Detta får givetvis konsekvenser för rektors arbete. LÄS MER
27. Needs for development towards a more inclusive education system: The case of Finland : A systematic literature review from 2009 to 2019
Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : The movement towards developing existing education systems to be more inclusive can be seen worldwide. However, even in a country such as Finland where inclusive ideology has been promoted in national policies for a considerable time, there are existing needs for development that need to be examined. LÄS MER
28. Mind the Gap : en fallstudie om framgångsfaktorer och delaktighet vid övergångar mellan skolmiljöer.
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Preschool, preschool class and comprehensive school are separate forms of schooling in Sweden. As a consequence, Swedish children experience two transitions between three school forms in little more than a year’s time. The aim of this qualitative study is to provide a better understanding of successful transitions. LÄS MER
29. Omsorg och kunskap i grundsärskolan : 6 lärare beskriver grundsärskolans vardag före och efter LGSÄR 11:s införande i förhållande till begreppen omsorg och kunskap
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare som arbetar i grundsärskolan upplever grundsärskolan idag utifrån begreppen kunskap och omsorg. Rapporter från Skolverket (2001; 2009; 2010) har påvisat att grundsärskolan innehåller för mycket omsorg på eventuell bekostnad av kunskaper. LÄS MER
30. Socialt och emotionellt lärande som redskap
Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : The aim of this study is to investigate work on social and emotional learning in the everyday practice of 221 educators working in preschools and schools. With using a mixed method both quantitative and qualitative information was gathered. LÄS MER